Konservator Hilde Serine Krogstad går over gjenstandene i husene i sommer. Foto: Giske Wesby

Møt konservatoren tirsdag og torsdag i hele juli

Møt konservator, foto: Giske Westby

Konservator Hilde Serine Krogstad, foto: Giske Westby

Hver tirsdag og torsdag kl 12-15 i juli, uke 27-30 er det mulig for besøkende å møte konservatoren og se hvordan de jobber på museet. I sommer skal gjenstandene i de antikvariske bygningene gjennomgås og det gir mulighet for publikum å komme inn i huset hvor konservatoren jobber, stille spørsmål og studere gjenstandene. Det er også mulig å hjelpe til med arbeidet.

Gjenstandsrevidering

Konservator, foto: Giske Westby

Konservator i arbeid, foto: Giske Westby

I de antikvariske husene er alle museumsgjenstandene registrert og dokumentert. Ved jevne mellomrom må disse oversiktene gjennomgås og revideres. Dette gjøres for å forsikre seg om at alle gjenstandene er registrert, at gjenstandsnummeret er godt synlig og lesbart, og at ingenting har forsvunnet eller blitt flyttet på. Gjenstandenes tilstand og mål blir også dokumentert. Om det oppdages noen form for skader eller nedbrytning vil dette kunne overvåkes og konserveres. Spør i museumsbutikken for å vite hvilket hus arbeidet pågår i. Velkommen inn til en hyggelig og lærerik stund med våre dyktige konservatorer Mona Beate Buckholm Vattekar og Hilde Serine Krogstad.
Konservator, foto: Giske Westby

Arbeid med en gjenstand registrert som en eske anno 1611, foto: Giske Westby