Mozartfestivalen på Rød Herregård
Herregårdskonsert på Rød

Mozartfestivalen: Stående applaus på Herregårdskonsert på Rød

Det var godt besøk under Mozartfestivalens  Herregårdskonsert på Rød søndag. Rundt 40 mennesker benket seg for å høre den eminente kvintetten med Sølve Sigerland og Geir Inge Lotsberg på fiolin, Henninge Båtnes Landaas og Eivind Holtsmark Ringstad, bratsj og Ellen Margrete Flesjøe på cello.

Kvintetten presenterte først Mozarts strykekvintett i g-moll fra 1787 i virtuost  samspill. Deretter fulgte Divertimento i Ess-dur fra 1788 med Trio Ssens, som består av Sølve Sigerland, Henninge Landaas og Ellen M. Flesjøe, eminent fremført. Publikum viste også sin begeistring med stående applaus.

Konserten i ballsalen på Rød er intimkonsert i ordets rette forstand; publikum og utøvere kommer tett på hverandre og rommet er dessuten laget da Mozart skrev denne musikken. Konsertene som Mozartfestivalen har holdt på Rød de siste årene har vært store musikalske opplevelser, og slik var også konserten nå på søndag. Kammermusikk av stort format fremført av noen av landets ledende strykere.

Fiolinisten Ole-Hermann Huth opptrådte denne gang som konferansier, og bandt programmet ledig og humoristisk sammen.

Vi kan bare slå fast at Mozartfestivalen er blitt en kvalitetsbevisst klassisk musikkfestival.