Karolinere prøver å ta Fredriksten festning.
Heavy metal med historie på Fredriksten.

Museumsinngang fra byen under Tons of Rock-festival

Festningsmuseene  er åpent også når  Tons of Rock fyller Fredriksten Festning  i Halden fra torsdag 22. til natt til søndag 25. juni. Som en følge av rock- og metalfestivalen er adgangen til indre festning begrenset. Mao – vil du besøke Halden historiske Samlingers krigshistoriske utstilling på Fredriksten,  må du gå veien opp fra byen/sentrum. Du som er festival-besøker når museet fra festivalområdet.

På Tons of Rock-festivalen finnes forresten en naturlig kobling til krigshistorisk utstilling. Det svenske heavy metal-bandet Sabaton,  vil gi en helt unik show hvor de spiller hele Carolus Rex-platen sin fra 2012. Den som ønsker å få vite mer om historien til svenskekongen Karl 12. som ble skutt på festningen i 1718,  kan få vite det i Halden historiske Samlingers utstilling. Utstillingen er åpen klokken 11-17 hver dag under festivalen m/omvisninger med guide klokken 11.30, 13.00, 14.30 og 16.00.