Musikkorpsenes år 2018 Østfold

Norges Musikkorps Forbund er 100 år i 2018. Kulturminister Linda Hofstad Helleland har derfor bestemt at 2018 får status som Musikkkorpsenes år.

I Østfold har musikkorpsene vært mange både i byene og på bygda. Enten det var aktiviteten i skolekorpset, hornorkesteret, frelsesarmeens korps, bruksmusikken eller i brigademusikken så var korpsene et viktig innslag i fritida til østfoldingene. Mange østfoldinger startet sin musikalske karriere i et musikkorps.

Østfold fylkes billedarkiv presenterer fotografier av musikkorps i Østfold som marsjerer i 1. maitog eller 17. maitog på spilleoppdrag, eller oppstilt for fotografen både utendørs og i fotografens atelier. Du kan finne fotografier av både faner og musikkorps fra Moss, Jeløy, Fredrikstad, Hvaler, Onsøy, Rolvsøy, Borge, Rakkestad, Sarpsborg, Skjeberg, Varteig, Tune, Halden, Idd, Spydeberg, Marker, Trøgstad, Rømskog, Eidsberg, ja til og med fra den andre sida av fjorden, Horten – og så langt borte som til Kina! Flere fotografier av musikkorps vil bli publisert etterhvert som de blir registrert og digitalisert framover.

Flere bilder kan du se på https://digitaltmuseum.no/021097404728/musikkorpsenes-ar-2018-ostfold