Denne blide gjengen av quizmasters har laget spørsmål til en lærerik quiz om internasjonal historie og politikk. Foto: Christine Haugsten Ellefsen

Nye sarpinger lager quiz om internasjonal historie

I vår har Borgarsyssel Museum startet et veldig fint samarbeid med Kulturskolen i prosjektet Verdensrommet. En onsdag i måneden får Borgarsyssel Museums museumspedagog lov til å tilbringe to timer med nye sarpinger, for å snakke om museet og den lokale historien vår. Dette er en del av norskopplæringen som deltagerne går på. Det er ikke bare lett å fremsnakke Borgarsyssel Museum, når samtalepartneren din kan referere til historiske skatter fra for eksempel Damaskus og Teheran – selve de historiske moderskipene, men lærerikt – det er det. En av aktivitetene på disse onsdagene er å ta quizen Sarpehistorie for nybegynnere. Denne onsdagen svarte deltagerne med samme mynt og vi laget en quiz med spørsmål fra deres eget hjemland. Den kan du prøve deg på og. Lykke til!

[slickquiz id=13]