Bilde av bokomslag Ting & Tang
Bokcover for den nylanserte boken Ting&Tang

Nyhet – Østfoldmuseene lanserer bok!

I 2016 var det 10 år siden det første konsoliderte museet i Østfold ble etablert. Det markerer vi med utgivelse av boken «Ting&Tang» fra Østfoldmuseene. Boken er et tiltak for å formidle noen av de mange historiene våre magasiner gjemmer på, og som publikum ikke så ofte ser. Det er et innblikk i det raritetskabinettet som museene også er midt oppi – bestrebelsen på å tydeliggjøre vårt samfunnsoppdrag med å være en moderne formidlingsinstitusjon i en digital tidsalder.

Det er også laget en vandreutstilling med et utvalg av gjenstandene fra boka. Utstillingen befinner seg for øyeblikket på Moss by- og industrimuseum og vil vandre rundt til de ulike museene i Østfold de neste to årene.

Boken presenterer et utvalg av gjenstander fra samlingene og er satt sammen av bidrag fra museets egne ansatte. Målet har ikke vært å gjengi et representativt utvalg fra museets samlinger, men å speile Østfoldlandskapets mangfold – fra det allment kjente til det mer overraskende og ukjente. Utvalget i boken omfatter rariteter som hjemmelaget svømmeapparat og kanskje mer kjente gjenstander som jernovner
og hummerteiner.

Ansatte fra alle avdelinger har bidratt med tekster til boken, og det har vært fritt frem for den enkelte å
velge hva de vil skrive om. Resultatet er fortellinger som, på ulike måter og med ulik tilnærming, formidler
en historie. Boken har både norske og engelsk tekster. De fleste fotografiene i boken er tatt av museets egne fotografer. Bildene kompletterer tekstene,  samtidig som de står frem som egne visuelle objekter.

Å få orden på samlingene, velge ut, registrere, fotografere, og skaffe tilfredsstillende magasinplass for de
til sammen cirka 80.000 gjenstandene som er avdelingenes eie, er museenes største utfordring. Samlings-forvaltningen er en oppgave som Østfoldmuseene har tatt på alvor helt fra starten og vi begynner nå å se resultater av arbeidet. Fellesmagasinet Trollull fylles sakte men sikkert opp med verdifulle gjenstander som  skal bidra til å knytte bånd mellom forgagne tider og kommende generasjoner.

Boken  har både norske og engelske tekster.

Hvor kan du kjøpe boken?
Den splitter nye boken er nå i salg i våre museumsbutikker og utvalgte bokhandlere i Halden og Fredrikstad. Prisen er 350 kr.

Museumsbutikken i Moss: Moss by- og industrimuseum (Fossen 21/23)
Museumsbutikken i Sarpsborg: Borgarsyssel Museum, Olavs hall (Gamlebygata 8)

Køhn Libris, Halden
Borg Libris, Sarpsborg
Libris Johnsen, i Gamlebyen, på Torvbyen og Brochsgate i Fredrikstad
ARK, i Torvbyen og i Østfoldhallen
Notabene, Storbyen, Sarpsborg
Norli, Storbyen, Sarpsborg
Norli, Moss (kommer til salgs der snart)

Boken vil også være i salg hos de øvrige museene våre så fort de åpner for sin sesong. Frem til sesong vil de være å kjøpe under deres enkelt arrangementer o.l.