Olavs hall hedret med arkitektpris

Borgarsyssel Museums nye formidlingsbygg Olavs hall har fått Arnstein Arnebergprisen 2017.

Arnstein Arnebergprisen hedrer gode byggverk som er tegnet av østfoldbaserte arkitekter eller byggverk oppført i Østfold. Kriteriene er fremragende arkitektur i forhold til formgiving, tilpasning til omgivelsene, miljøtilpasning og integrasjon av fremtidsrettede tekniske løsninger. Østfoldmuseene er stolte over å ha et bygg som har fått en slik utmerkelse. Juryens begrunnelse for tildeling av Arnstein Arnebergprisen 2017 til Erik Møller Arkitekter KPF arkitekter for Olavs Hall.

JURYENS VURDERING:

Olavs Hall er en del av Borgarsyssel Museum, et formidlings- og administrasjonsbygg realisert etter en begrenset plan- og designkonkurranse i 2008. Olavs Hall ble innviet i juli i 2016 i forbindelse med Sarpsborgs tusenårsjubileum.

Bygningen og markerer inngangen til museet og avgrensningen mot Vollgata. Hovedkonstruksjonen er i stål, kledd utvendig med teglfliser på vegger og tak: et enkelt saltaksvolum på en sokkel av tegl som tar opp terrengfallet. Hovedrommet består av inngangsnivået med resepsjon og kafé og tre utstillingsnivåer forbundet med forskutte ramper. Store vinduer med smyg og avskjerming i cortenstål gir mulighet for å åpne eller lukke utstillingsrommet mot gaten og museumsparken.

Arkitekturen er lavmælt, men den fint avstemte målestokken gir et gjennomtenkt samspill med volumene rundt både mot gaten og den gamle bebyggelsen og mot museets historiske bygninger. I tillegg til det enkle hovedvolumet er kafeen utvidet med en liten terrasse mot ruinhagen, som gir rom for ro og kontemplasjon. Bygningen gir inntrykk av en svært god tilhørighet til det omkringliggende bygningsmiljøet gjennom både form, volum og materialitet og inngår naturlig i byveven på en måte man ofte kan savne i nye byggeprosjekter. Den helhetlige materialbruken forbinder teglens taktilitet med en tidløs, nesten abstrakt enkelhet. Dette spennet gir en opplevelse av gjengklang lagt tilbake historien: bygningens enkle utform gir assosiasjoner til vikingtidens langhus og enkle låvebygninger, samtidig som den gjennomførte teglkledningen og de patinerte ståldetaljene klart er av idag. Materialene er enkle, og prosjektet er gjennomført innenfor nøkterne økonomiske rammer. Men investeringen er synlig, pengene er lagt ned i det som kan oppleves, i gode materialer og enkel men gjennomført detaljering med få åpenbare kompromisser.  Teglen er åpenbart påkostet, men den er likevel et standardprodukt, brukt konsekvent og gjennomtenkt, uten jåleri.

Tårnet er en flott overraskende opplevelsesmessig og arkitektonisk pendant til museumsbygningen, som er med på å markere museumsparken og et betydningsfullt sted i tid og rom. Fra toppen av tårnet har man ikke bare utsikt over museumsparken og kirkeruinen, men også til Sarpsborg sentrum og gamlebyen, og til havna og Borregaard fabrikker – fra tårnet kan man lese byens historie slik den fremdeles er med på å forme det fysiske miljøet.

Med Olavs Hall har Sarpsborg fått gjennomført et arkitekturprosjekt i internasjonal klasse, som likevel finner sin plass i og tydelig forsterker en lokal sammenheng. Dette er en sjeldenhet i norsk arkitektur.

Årets jury har bestått av: Ingerid Helsing Almaas, Cecilie Wille og Leif D. Houck