Henk van der Weck, vedlikeholdsleder ved Lantmännen Cerealia As, kom raskt til med en hjelpende hånd og skrutrekker! Foto: Camilla Gjendem / Moss by- og industrimuseum.

På et vips får du mer peiling på funkisarkitekturen i Moss!

I forlengelsen av Moss by- og industrimuseums pågående mobilformidlingsprosjekt med «fokus på funkis» settes det i disse dager opp små, fargerike skilt på flere av de flotte 1930-tallsbygningene i sentrum.

Eierne er veldig positive og trør gjerne til med en hjelpende hånd! Ved henvendelse til «Mossemøllene» om å få sette opp skilt på det rødmalte gjerdet ut mot Storgata var det ikke nei i deres munn! Vi fikk en rask og hyggelig tilbakemelding om at dette ville de være med på! Vedlikeholdsleder Henk van der Weck stilte opp sammen med skrutrekkeren og vips var skiltet montert.

Så nå kan alle som går forbi Mølla og den flotte 30 meter høye Silo 1 fra 1939 sjekke ut flere opplysninger om denne på smarttelefonen sin; Visste du f.eks. at kornsiloen i Moss var den nest største i landet etter Oslo Havnesilo?

Vil du vite mer om det interessante, eksperimenterende og ekspanderende 1930-tallets byggeriet i Moss, ta med smarttelefonen din rundt i sentrum! Og vil du vite enda mer kan du ta turen til museet midt i Mossefossen!