Museumsvert Ayse Akkoca tester sine kjøkkenkunnskaper. Foto: Bjørg Holsvik / Østfoldmuseene - Lisens: Creative Commons License

Opplev vårt lille bydelsmuseum i Verket 20

Mange er nok ikke klar over denne lille museumsperlen i Verksgata i Moss. Fra fredag til søndag i skoleferien kan du ta turen innom og gjøre deg kjent med historien om dagliglivet, arbeidet og industrien på Verket.

Det er vel verdt å ta med barna til den lille røde arbeiderboligen, for her er det mye å utforske. Vet du hvordan en lystregaffel ser ut, eller hvordan beboerne flådde ålen som de fisket i Vansjø? I vårt billedspill i kjøkkenet kan du teste ut dette. Verket 20 rommer også en helt ny og moderne utstilling. Her kan du se og høre hvordan det var å arbeide på Moss jernverk og papir- og cellulosefabrikken Peterson & Søn. Du møter også mennesker som har bodd i arbeiderboligene opp gjennom tidene.

I bakgården serverer vi kaffe og ferske vafler når været er godt. Etterpå kan du utfordre de voksne i klinkekulespill og paradishopping. Savner du den gode gamle Mosselukta, har du ikke kommet forgjeves. Dra spaken ned på automaten vår, så kommer den sivende som i gamle dager.