Østfoldmuseenes nye nettsider.

Østfoldmuseene lanserer nye nettsider – hva er nytt?

cropped-Symbol.jpg

17. desember 2010 var datoen Østfoldmuseenes forrige generasjon nettsider så dagens lys. Drøye fem år er kanskje ikke all verden i en historisk sammenheng, men i internettsammenheng, er det en evighet. For å videreføre og utvikle den digitale formidlingen trenger vi sårt å fornye våre verktøy. Det er derfor med stolthet vi idag, 25. januar 2016, presenterer våre splitter nye nettsider, i splitter ny drakt og spekket med ny funksjonalitet som vi håper du som publikummer vil sette pris på.

Vi vil benytte anledningen til å presentere en liste med noe av den funksjonaliteten vi mener gjør våre nye nettsider til en bedre løsning.

Men før du går i gang med å utforske sidene – hils på frøken Ømus. Den rosa lille «avataren» nederst i venstre hjørne følger deg rundt på alle sidene. Hun hjelper deg gjerne med å finne det innholdet du søker på våre sider på en enkel måte, om det er ved hjelp av søk eller ved å bla i fordypningsartikler. Klikk på ikonet og sjekk hva hun kan gjøre for deg.

Klikk i boksene under for å lese mer.

HØYDEPUNKTER

Sidene er tilpasset og optimalisert for mobil. Mobiltilpasset, spør du kanskje? Ja for du forventer jo ikke noe annet. Vi er selvsagt enig og har derfor gjort våre nye sider mer responsive. Det betyr at sidene skal se ut og oppføre seg like bra uavhenging om du bruker mobil, nettbrett eller en vanlig datamaskin.

En stor nyhet er integrasjon av vår løsning som vi tidligere kalte mobilformidling – vår digitale omviser. Ved hjelp av to enkle klikk har du nå tilgang til vårt kart med flere titalls fordypningsartikler om bygninger og gjenstander fra museene. Disse er tilgjengelig når som helst og hvor som helst, men den beste opplevelsen får du selvsagt av å lese de mens du besøker oss.

Ta en rask titt på den lille videosnutten. Så enkelt får du tilgang til kart og lister over fordypningsartikler.

Når du nå søker på våre nettsider vil du kunne sortere ut treffene på utstillinger, samlinger, arrangementer, fordypningsartikler, ansatteoversikt, bilder og sist men ikke minst Digitalt Museum. Digitalt Museum er norske museers plattform der gjenstander og andre objekter gjøres tilgjengelig for publikum på nett. Alle objekter og tilhørende informasjon som er publisert på DigitaltMuseum er, i de fleste tilfeller, hentet fra samlingsforvaltningssystemet Primus. Du kan nå benytte våre nettsider til å gjøre søk i alle de snart to millioner objekter som er publisert for så å utforske disse videre på Digitalt Museum.

Vår gamle arrangementskalender trengte en oppussing. Det er nå mulig å sortere hendelser på dato, intervall og museum. Vi har også integrert online betalingsløsning gjennom Ticketco slik at du skal kunne forhåndskjøpe billetter til våre større arrangement via kalenderen. Ta en titt ->

Vår nye løsning gir støtte for tilnærmet ubegrenset funksjoner og utforming. Det betyr at det er mulig å skreddersy sider ned på detaljnivå. Vi ønsker å utnytte dette for god historieformidling. Vi har laget noen eksempler: «Å komme seg fram i gamledager«,  bildesammenligninger av gatepartier i Halden fra 1949/2014 og ikke minst Fabrikkbarna fra St. Olavs vold.

Visste du at Østfoldmuseene har et variert tilbud til barn og unge? Disse har nok vært litt for godt skjult på de gamle sidene. Spesielt tilbudet til skoler og barnehager ønsker vi nå å trekke frem. På sidene «Barn og unge» gir vi deg nå den komplette oversikten med en liste der du kan sortere på alderstrinn.

Vi benytter nå Facebook som kommentarsystem. Det vil si at kommentarer kan postes på tvers mellom Facebook og nettsidene.