Elingaard herregård. Ann Jorid Pedersen
Elingaard Herregård er et av vertskapsarenaene under samlingen. Foto: Ann Jorid Pedersen

Østfoldmuseene vertskap for NMF nasjonale årsmøte

Norges Museumsforbund har lagt sitt nasjonale museumsmøte til Fredrikstad i år. Østfoldmuseene er vertskap og det er nå duket for tre dager med spennende foredrag og diskusjoner rundt hovedtemaet likeverd. Det blir politikerdebatter og kåring av årets museum 2017.

Årets hovedtema for møtet er likeverd og med det ønsker bransjen å diskutere og belyse begrepet fra
ulike vinkler. Hovedinnlederne er:
– Tone Hansen, Kulturrådet, med «Likeverd og utfordringer med kvalitetsbegrepet»
– Kirsti Strøm Bull, Universitetet i Oslo, med» Likeverd i et urfolksperspektiv? Minoritets- og urfolksjus»
– Leiv Sem, Nord universitet, med «Inkludering og ekskludering i historieskriving».

Etter innledningene blir det en debatt om Likeverd i praktisk inkluderingspolitikk. Dagen etter følges
dette opp av fire undertemaer som belyser:  Inkludering = likeverd?, Integrering, Trussel utenfra; Hat
før og nå og Utvikling og autonomi.

Politikerdebatt: En ny museumspolitikk 2017 – 2021?
Norges museumsforbund åpner museumsvalgkampen med politikerdebatt med partitopper om deres konkrete forslag til museumspolitikk for perioden 2017 – 2021. Debattleder er tidligere kulturredaktør i Klassekampen, og jurymedlem i Årets museum prisen, Haakon Bekeng-Flemmen. Politikere i panelet er:
Sonja Mandt (A), Svein Harberg (H), Bård Vegar Solhjell (SV), Mariann Wollmann Magga (Sametinget)  og Finn Blakstad (V).

Hvem blir kåret til årets museum 2017?
Kandidatene er : Árran lulesamisk senter, Nordnorsk Kunstmuseum og Museene i Sør-Trøndelag . Prisen deles ut av juryen for prisen under festmiddagen i Blå Grotte, Fredrikstad torsdag 30. mars 2017. Nominasjonene kan leses her: http://museumsforbundet.no/?page_id=13276

Østfoldmuseene er vertskap for møtet og under de tre dagene vil de cirka 240 deltagerne få en smakebit av fylket og av våre museer og arenaer i Fredrikstad (Elingaard herregård og Kongsten Fort), Halden (Fredriksten festning) og Sarpsborg (Borgarsyssel museum inkludert Østfolds nyeste formidlingsbygg; Olavs hall).

For fullstendig program for nasjonalmøtet 29-31.mars 2017 – se: http://museumsforbundet.no/wp-content/uploads/2016/09/Program-2017-1.pdf