Østfoldmuseenes skriftseriehefte nr.11 om Carsten Tank

Skriftseriehefte nr. 11 har fÃ¥tt tittelen Carsten Tank – den politiske patrisier og er ført i pennen av førstekonservator NMF og arkivar ved Østfoldmuseene – Halden historiske Samlinger, James Ronald Archer.

Hefte 11 i Østfoldmuseenes skriftserie, «Carsten Tank – den politiske patrisier» kom ut i mars 2015. Carsten Tank (1766-1832) på Rød ved Halden var en av byens fremste trelasthandlere, og deltok aktivt i mange politiske sammenhenger før, i løpet av og etter 1814. Hvilken rolle han spilte og hva han sto for har vært omstridt, og han er kalt en av de miskjente og glemte fra 1814-generasjonen.  I 200 år har man ment at Carsten Tank var en tvilsom og tvetydig karakter som man ikke kunne ha tillit til. Denne politiske biografien undersøker om dette kan være riktig ved å dypdykke ned i kildene for å forstå hans politiske standpunkter og handlinger.

Museets James R. Archer.

Bakgrunnen er et Norge i endring, en nasjonal eufori både i 1814 og i historieskrivingen etterpå, og en mann som da han døde i 1832 etterlot seg mange skygger. Mange mente at hans politiske syn skyldtes kommersielle interesser på grensen til Sverige. Forfatteren søker å avdekke at det var helt andre motiver som drev Tanks politiske holdninger. De få egne opptegnelsene, enkelte beretninger og uttalelser, og ikke minst en hemmelig samtale i hans egen have på Rød, avslører hva som lå til grunn for hans politiske deltakelse og tankemønstre. Tank var mer ideologisk orientert enn det man hittil har ant.

Fra han som 24-årig rebell kunne risikere å miste hodet i det som likevel aldri ble noen oppstand i Norge, via grensekontakter i krigstid og nært samarbeid med stattholderne i siste del av dansketiden, kom han i begivenhetenes sentrum i 1814. Først var han statsråd i Christian Frederiks regjering, og deltok derfor i kulissene på Eidsvoll. Så gikk han ut av regjeringen, og opptrådte som mekler på norsk side etter de svenske styrkenes innmarsj i Østfold om høsten. Tank kunne omgås begge parter, og var sendebud mellom dem inntil fredsslutningen i august. Ut over høsten hadde han nær kontakt med Karl Johan, som hadde hovedkvarter i Halden.

Gjennom to perioder på Stortinget, i 1815-1816 og 1821-1822 diskuterte Tank mange saker som den nye staten måtte ta stilling til, og han oppnådde å bli Stortingspresident. Heller ikke her ble det ro omkring ham. Han ble stadig utsatt for kritikk, men visste selv å utnytte sine retoriske ferdigheter i et skarpt debattklima. Gjennom beskrivelser av de ulike begivenhetene Tank var med på, vil leserne danne seg et bilde av en sammenheng mellom alle hans politiske opptredener i 32 år. Dette er dermed en erkjennelsesreise gjennom Tanks liv. Forhåpentligvis leder beskrivelsen via forklaring til større forståelse for ham og hans samtid.

Det var ikke bare deltakelse som gjorde Tank til et politisk menneske. Samtidens bevegelser og begivenheter satte sine spor i ham, enten han var i handlingenes sentrum eller periferi i det nye Norge. Carsten Tank kommer med dette i et nytt lys.

Heftet er skrevet av førstekonservator NMF James Ronald Archer som er arkivar ved Østfoldmuseene – Halden historiske Samlinger. Dette skriftserieheftet selges i alle våre museumsbutikker/billettkontor. Du kan også sende en forespørsel pr epost: postmottak@arkiv2.ostfoldmuseene.no  Pris pr stk er kr 100,- + evt. forsendelseskostnader.