Utsnitt fra drakt i utstillingen "Østfolds vakre bunader". Foto: Hilde Serine Krogstad

«Østfolds vakre bunader» – siste helg i Ørje

Vandreutstilling: Østfolds vakre bunader.

På Haldenvassdragets kanalmuseum i Ørje kan du i perioden 23.juni til 12.juli se bunader som er utarbeidet av Østfold Bygdekvinnelag og Østfold Husflidslag, og både de nye, og de tidligere kjente plaggene, med alle varianter, er representert. Utstillingen har blitt til gjennom et samarbeid med de to nevnte organisasjonene, Husflidskonsulenten i Østfold og Østfoldmuseene.  Utstillingen bygger på den store draktregistreringen som startet opp i 1998, der organisasjonene i samarbeid med Husflidskonsulenten i Østfold registrerte i alt 575 plagg fra fylket. Kartleggings- og registreringsarbeidet var både omfattende og tidkrevende, og ble gjennomført med støtte fra Norsk Institutt for Bunad og Folkedrakt på Fagernes. Resultatet fra arbeidet viser at Østfold har en rik og stolt kulturarv innen feltet. Draktregistreringen har  også munnet ut i to nye rekonstruerte bunader; Herregårdbunad for kvinner, og Smaalenenes Mannsbunad. Disse to, en hel del andre bunader og drakter og en vakker Sølv Brudekrone fra ca. 1765 kan oppleves i utstillingen. Utstillingen støttes økonomisk av: Østfold Fylkeskommune, Moss, Sarpsborg, Fredrikstad, Halden, Råde, Spydeberg, Marker, Rakkestad og Askim kommuner, Østfold Landbruksselskap.  Utstillingsgruppa understreker også at Østfolds bunader representerer det beste innen håndverkskunnskap. Det er viktig å videreføre den kompetansen våre bunadstilvirkere har til kommende generasjoner. Det legges derfor opp til en fagdag for elever ved Kalnes, Glemmen, og Mysen Vg. skoler, linje søm/design der de kan se utstillingen, og få informasjon om yrket som bunadstilvirker. Bunadsproduksjon er en viktig næring, og behovet for nye utøvere vil øke i tiden som kommer.