På sporet av bybrannen i Sarpsborg i 1567

De aller fleste sarpinger har hørt om den store brannen som herjet byen i 1567, og som førte til at Sarpsborg ble nedlagt og byen ble flyttet til Fredrikstad. Men kanskje ikke alle vet hvorfor dette skjedde, og at det antagelig også finnes spor etter brannen den dag i dag. Vi skal til den nordiske syvårskrig, og til St. Nikolas kirkeruin på Borgarsyssel Museum.

Den nordiske syvårskrig ble utkjempet like etter middelalderen, i årene mellom 1563 og 1570. Krigen var mellom Sverige på den ene siden, og Danmark-Norge på den andre. Begge parter ønsket å bli dominerende nasjoner i Norden, og Danmark hadde et ønske om å gjenskape Kalmarunionen fra 1397, hvor Norge, Sverige og Danmark var i union frem til 1523.

I 1564 inntok svenskene Jemtland, Herjedalen og Trondhjems len, og tre år senere, i 1567, startet angrepet på det sørøstlige Norge. Hamar ble tatt, og domkirken ble stygt brannskadet. Da svenskene kom til Sarpsborg skjedde det samme igjen; byen ble angrepet og brent. Også St. Nikolas kirke ble satt i brann, og falt i ruiner.

Ut i fra det vi kan se i dag, ble særlig yttersiden av den sørlige muren i kirkeskipet sterkt brannskadet. Der har en rekke steiner regelrett sprukket opp mange biter, høyst antagelig på grunn av sterk varme tilskrevet brannen i 1567. Flere av disse steinene ble konservert med steinlim i 2005, og fremstår i dag mer som helt vanlige steiner. Men dersom man ser godt etter langs skipsmuren, som i dag vender ut mot Ruinparken, er sporene etter brannen fortsatt synlige!

Den nordiske krig endte for øvrig med et fredsmøte i Stettin i desember 1570 etter initiativ fra den tyske keiseren.

I år er det 450 år siden Sarpsborg by ble brent og flyttet. Dette markeres med en historisk marsj lørdag 9 september, hvor man går fra Gamlebyen i Sarpsborg til Gamlebyen i Fredrikstad. Oppmøte på Borgarsyssel Museum i Sarpsborg klokken 10.00. Velkommen! 🙂

Kilde:

St. Nikolas kirkeruin