Publikum har kåret sin Halden-gjenstand!

En overraskende, men verdig vinner! De besøkende i jubileumsutstillingen «Vi, de privilegerte» har talt. Katalognr. 326 Jakke, hjelm og solbriller er trolig ikke en gjenstand de fleste vil forbinde med en historisk museumsutstilling. Like fullt formidler den en svært viktig del av vårt samfunns nære historie om ungdomskultur. Gjenstanden har blitt lånt ut til museet av Clas Lucy Eriksen, også kjent som Haldens kinosjef.

Museet setter stor pris på bidraget og gleder seg med vinneren! Eriksen ble hedret med diplom, blomst og ett års gratis inngang på alle Østfoldmuseenes arenaer og arrangementer. Vi gratulerer så mye! I utstillingskatalogen kan vi lese følgende historie knyttet til denne gjenstanden: Jeg fikk jakka til 17. mai da jeg gikk i 5. eller 6. klasse. Jeg brukte den frem til jeg var 17-18 år. Skinnjakke med olabukse ble kalt Halden-bunaden. Dette er den opprinnelige jakka. Jakka ble tatt vare på grunn av smal økonomi. Brukte den da jeg kjørte rundt på sykkelen. Begynte å male på den etter en flenge i armen. Armene ble malt røde og blå, men ble fjernet da jakka ble for trang. En venninne malte en dame på ryggen, og da den begynte å flasse malte jeg den i fargene den har nå. Merkene er fra bl.a. militæret og Grand Hotel i Oslo der jeg jobbet en periode. Hjelmen er fra 50-/60-tallet, lakkert og hanekammen er laget av en kost. Har vært på utstilling i huset mitt, derfor står de på en byste. Brillene er valgt fordi de passer stilen. Jakka er et minne fra min ungdomstid da det var et poeng å ikke være lik alle andre. Mann f. 1969

Til Haldens politikere fra byens befolkning!
Ordfører Thor Edquist var også invitert til dette siste søndagsåpne museet. Han var til stede for å motta en gave fra byens befolkning. I jubileumsutstillingen har publikum blitt oppfordret til å skrive ned sine ønsker for fremtidens Halden. Savrene har blitt samlet i boken Til Haldens politikere fra byens befolkning. Ønsker for fremtidens Halden. Edquist lovet å legge frem boken for alle Haldens politikere på neste kommunestyremøte.

Rekordstort besøk
Trolig har det aldri før vært så mange innom utstillingen i Øvre Magasin i løpet av en helg. Både lørdag og søndag besøkte mer enn 1300 mennesker utstillingen og totalt besøkstall for de to dagene endte på 2611. De fleste hadde kommet for å se utstillingen mens noen også hadde kommet for å få med seg kåringen av årets Halden-gjenstand.

Clas Lucky Eriksen tildeles premie for årets Halden-gjenstand av avdelingsdirektør Gaute Jacobsen. Foto: Lillian Nyborg, Østfoldmuseene.

Clas Lucky Eriksen tildeles prisen for årets Halden-gjenstand av avdelingsdirektør Gaute Jacobsen. Foto: Lillian Nyborg, Østfoldmuseene.

Ordfører Thor Edquist får overrakt boken med befolkningens fremtidsønsker av Gaute Jacobsen. Foto: Lillian Nyborg, Østfoldmuseene.