Anne Sofie Hoff og begravelsesvogna som tilhører Spydeberg Bygdetun. Foto: Ingrid Brødholt

Begravelsesvogn fra Spydeberg på Folkenborg Museum

På Folkenborg museum står en begravelsesvogn som eies av Spydeberg Bygdetun. Egne begravelsesvogner var vanlig i bruk ved gravferder fra siste halvdel av 1800-tallet.

Det kunne være spesialbygde vogner med tak som ble holdt oppe av utskårne søyler, eller innebygde med forheng. Både vognen og hestene ble pyntet med dusker, kors og annen passende dekorasjon. I byene var det finere vognmannsforretninger som holdt begravelsesvogner (også kalt likvogner) og tilhørende følgevogn. På landsbygda var det ofte menigheten som eide en slik vogn. Den var da plassert i et rom ved kirkestallen. Der slike spesialkjøretøy ikke var tilgjengelige, var det enkle arbeidssleder eller -vogner som ble rigget i stand.
Begravelsesvogna som står på Folkenborg kommer fra gården søndre Mørk i Spydeberg. Den ble bygd i 1888 i Ås av Thorvald Eriksen og Johannes Eriksen og kostet 600 kroner. Vogna ble brukt første gang i begravelsen til Berte Johanne Mørk som døde 14.mars 1888. Siste gang den ble brukt var under 2. verdenskrig. Spydeberg kommune fikk begravelsesvogna i gave fra Thorvald Julius Ellefsens arvinger. Takkebrevet fra kommunen til arvingene er datert 1894. De siste årene har vogna gått igjennom omfattende restaurering, og denne våren har den fått nye forheng. Anne Sofie Hoff, Mona Jørgenrud og møbeltapetseringsmester Heidi Moe har lagt siste hånd på verket, og sørget for at likvognen nå er like fin som da den var ny. Det var en rundhåndet gave i forbindelse med nedleggelsen av Spydeberg innkjøpslag som finansierte dette arbeidet.

Klikk på bildene for å forstørre og for å se bildetekster.