Cola smaker best fra glassflaske!

«Cola smaker best fra glassflaske» er det mange som hevder, undertegnede inkludert. Og ukens gjenstand fra Borgarsyssel Museums samlinger er denne glasscolaflasken (BrM.14503), som er en av 3 i våre samlinger.

Flasken stammer antagelig fra 1980-tallet, og er produsert på Borg Bryggerier. Coca-Cola er verdens mest solgte bruks, og ett av verdens mest kjente merkevarer. Drikken ble oppfunnet i 1886, og den ble solgt på flaske første gang den 12. mars 1894. Cola på boks ble lansert først i 1955 (Kilde: Wikipedia). Tekst: Mona Beate Buckholm Vattekar Gjenstanden er nå pakket ned i forbindelse med flyttingen fra det gamle administrasjonsbygget på Borgarsyssel Museum. Gjenstandene blir kontrollert, vurdert og registrert før de starter på sin vei til Fellesmagasinet på Trollull. Vi ser fam til å få gode magasinforhold og lett tilgang til alle våre gjenstander – både fysisk og digitalt i årene som kommer. I en serie fram til jul vil vi presentere et knippe gjenstander som viser spennet i de samlingene vi har på Borgarsyssel Museum. Slik ønsker vi å involvere publikum i den spennende utviklingen museet er inne i.