Bjørneskinnfelle fra det som skal være fra den siste bjørnen som ble skutt i Tune. Dette skal ha skjedd på Kattros omkring 1850.

Bjørneskinnfelle fra den siste bjørnen som ble skutt i Tune

Årets første «gjenstand fra samlingene» har en meget spennende historie knyttet til seg. Det dreier seg om en bjørneskinnfelle (BrM.09747), som kom inn til museet i 1981. Den  ble brukt som kjørefell ved Sanne og Soli, og kong Karl IV Johan skal ha brukt den da han ble skysset fra Sanne og Soli til Kristiania under sitt norgesbesøk. Fellen skal være fra den siste bjørnen som ble skutt i Tune. Dette skal ha skjedd på Kattros omkring 1850.

Gjenstanden er nå pakket ned i forbindelse med flyttingen fra det gamle administrasjonsbygget på Borgarsyssel Museum. Gjenstandene blir kontrollert, vurdert og registrert før de starter på sin vei til Fellesmagasinet på Trollull. Vi ser fam til å få gode magasinforhold og lett tilgang til alle våre gjenstander – både fysisk og digitalt i årene som kommer. I en serie fram til jul vil vi presentere et knippe gjenstander som viser spennet i de samlingene vi har på Borgarsyssel Museum. Slik ønsker vi å involvere publikum i den spennende utviklingen museet er inne i.