Diablo, djevelsk morsom leke, foto: Mona Beate Vattekar

Diabolo – en «djevelsk» morsom leke

Ukens gjenstand fra Borgarsyssel Museums samlinger er en diabolo (BrM.11125). Diabolo eller «djevlespill», er et timeglassformet leketøy som blir satt i hurtig rotasjon ved hjelp av to kjepper forbundet med en snor. Diaboloen blir slengt opp i luften og  oppfanget på snoren, noe som gjør det mulig å utføre masse forskjellige triks. Diabolo sies å være verdens nest eldste leke etter ballen.

Den var meget populær i Norge på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. Men leken finnes også i dag, og Borgarsyssels diabolo er fra 1950-60-tallet. Tekst: Mona Beate Buckholm Vattekar Gjenstanden er nå pakket ned i forbindelse med flyttingen fra det gamle administrasjonsbygget på Borgarsyssel Museum. Gjenstandene blir kontrollert, vurdert og registrert før de starter på sin vei til Fellesmagasinet på Trollull. Vi ser fam til å få gode magasinforhold og lett tilgang til alle våre gjenstander – både fysisk og digitalt i årene som kommer. I en serie fram til jul vil vi presentere et knippe gjenstander som viser spennet i de samlingene vi har på Borgarsyssel Museum. Slik ønsker vi å involvere publikum i den spennende utviklingen museet er inne i.

[norvegiana_object endpoint=»solr/select» owner=»OMU» identifier=»OB.Y1698″]