Et syngende folk – et lykkelig folk -Smålenenes Sangerforbund på museum

For en samlingsansvarlig er det alltid nok å gjøre på et museum, men for tiden er det ekstra travle dager på Borgarsyssel hvor inntakene nå står i kø.  Fredag 9 februar 2018 var dagen kommet for at Smålenenes Sangerforbund skulle ende på museum. Etter at et billass med arkivmateriale og gjenstander var plassert i inntaksrommet, ble jeg overrakt selveste kronjuvelen i samlingen, nemlig «ordførerkjedet».

Det var nyslåtte leder av Norges korforbund Østfold, Ole Petter Nilsen, som overrakte meg «ordførerkjedet», eller lederkjedet, som lederne av Smålenenes Sangerforbund har kunnet smykke seg med. Kjedet bærer sitt navn med rette både i form og materiale, idet det er laget av gamle stevnemedaljer. I tillegg til dette flotte kjedet fikk vi blant annet inn en fane fra 1950, vimpel, bordlyre, festskrifter og alle protokollene fra forbundet ble stiftet i 1900 og til nedleggelsen i 2014. Alt materialet vil etter hvert bli gjennomgått, sortert og magasinert for å kunne bli bevart for fremtiden. Fanen vil bli en del av våre store fanesamling på Trollull fellesmagasin i Mysen.

Vi takker Norges Korforbund Østfold for denne flotte gaven!

Vi klapper i hendene,
vi synger og vi ler,
så gladelig, så gladelig
Vi svinger oss i kretsen og neier – og bukker