Svært detaljert hovedmotiv fra Halden og omegns bygningsarbeiderforening. Foto: Hilde S Krogstad, Østfoldmuseene.

Faner i lange baner fra Halden historiske Samlinger

I løpet av mars og april 2016 har alle fanene som tilhører Halden historiske Samlinger blitt flyttet til Trollull fellesmagasin. Fanesamlingen omfatter 103 faner fra lag og foreninger, blant annet sangforeninger, skoler, avholdslag, bedrifter, håndverksforeninger samt noen militære faner.

Fanene har de siste årene blitt registrert i Primus (museenes gjenstandsdatabase) og fotografert av konservator og samlingsansvarlig ved Halden historiske Samlinger, Lillian Nyborg. Ved inntak på Trollull har fanene blitt varmebehandlet for å forhindre at eventuelle skadedyr følger med på lasset. Deretter har fanene blitt tilstandsvurdert og pakket for magasinering.

Enkelte av fanene er i dårlig forfatning med sprø silke og maling som sprekker/drysser. Disse har blitt lagt flatt i spesialskuffer på tekstilmagasinet. De fanene som er i relativt god stand har blitt pakket omsorgsfullt i syrenøytrale esker. Enkelte har også blitt rullet på store papprør.

Detalj av fane fra Halden frivillige skytterlag - antagelig fra 1800-tallet. Fanen ble konservert på Kunstindustrimuseet i Oslo i 1978. Den originale faneduken er sydd inn mellom to lag crepeline. Foto: Hilde S Krogstad, Østfoldmuseene.

Detalj av fane fra Halden frivillige skytterlag – antagelig fra 1800-tallet. Fanen ble konservert på Kunstindustrimuseet i Oslo i 1978. Den originale faneduken er sydd inn mellom to lag crepeline. Foto: Hilde S Krogstad, Østfoldmuseene.

Tre av de eldste fanene ble på 1970-tallet konservert på Kunstindustrimuseet. Den skjøre og sprø faneduken har da blitt sydd inn mellom to lag med crepeline. Crepeline er et tynt, nesten gjennomsiktig silkestoff som er mye brukt i tekstilkonservering. Stoffet farges inn til riktig nyanse, slik at det ligner mest mulig på det originale fanestoffet. Det nøyaktige og fine konserveringsarbeidet har gjort at fanene i dag fremstår i nokså god stand. For en av dem har imidlertid også crepelinen begynt å gå i oppløsning. Hvorfor dette skjer, har vi ingen svar på foreløpig. Da denne fanen er festet til bærestangen, får den ikke plass i skuffen. Den har derfor fått spesialplassering oppå en av kompaktreolene hvor det er plass til både stang og fane.

De eldste og skjøreste fanene var verken registrert eller fotografert. Ved ankomst på Trollull ble de forsiktig pakket ut og lagt til fotografering på spesiallagede «bårer». Fotograferingen skjedde i det ene kjellermagasinet hvor det er høyt nok under taket til at Trollulls fotograf, Øyvind Andersen, får plass til fotoutstyret (og seg selv) oppå et stillas. Etter fotografering ble fanene registrert i Primus og lagt i tekstilmagasinet.

Arbeidet med tilstandsvurderingen og pakkingen av de 98 fanene har krevd nøyaktighet og våkne blikk fra

Fotograf Øyvind Andersen setter opp fotoutstyret for fanefotografering. Fanen fra Fredrikshalds Borgerkorps ligger klar til fotografering under. Foto: Hilde S Krogstad, Østfoldmuseene.

både samlingsansvarlig og magasinforvalter. I tillegg har de skjøreste fanene krevd bistand fra teknisk konservator, Monica Mey Ehly Løvald. Til sammen har innflyttingen av fanene tatt 15 fulle arbeidsdager. Da gjenstår fortsatt noe etterarbeid med fotoene, samt å få alle eskene med faner på plass i magasin og få registrert plasseringen i Primus ved hjelp av strekkodesystemet vårt. Til neste år vil også fanetilbehøret; stenger, bandolær, spyd og possementer (snorer) flyttes inn.

Det føles godt å vite at fanene nå har fått den beste oppbevaringen Østfoldmuseene kan tilby. Fanene vil være tilgjengelige for publikum via Digitalt Museum.

Under kan du se bilder fra arbeidet med fanene. Klikk på det første bildet for å få det i større versjon, og manøvrer mellom bildene ved hjelp av pilene/knappene som kommer til syne i venstre/høyre side av bildet. Dersom du har problemer med å lese bildetekstene – skroll nedover til slutten av siden.