Bilde av familie med folkegassmaska

Folkegassmaska fra Moss, et gufs fra Den kalde krigen

Under den kalde krigen ble det opprettet en egen produksjonsavdeling på Helly Hansen i Moss. ”Maska”, eller Gassmaskeavdeling holdt til i det gamle klipperiet i Skolegaten 7 på Høyenhald.

Det var Stortinget som hadde bestemt at vi skulle produsere gassmasker i Norge. I 1960 ble det bevilget over 2 millioner kr til produksjonen, og det skulle produseres over 600.000. masker. Sivilforsvaret argumenterte for at staten skulle støtte produksjonen. Slik ville prisen bli så lav at alle innbyggerne hadde råd til å kjøpe sin egen Folkegassmaske. Et bærende prinsipp med folkegassmasken, nedfelt i Sivilforsvarets Beredskapsplan, var at den skulle kunne produseres av råmaterialer og deler man var selvforsynt med fra industrien i nærheten. Filtrene i masken var derfor basert på hermetikkbokser til kippers. Emballasjeindustri til hermetikk hadde vi langs hele norskekysten, PVC til maskene ble levert av Norsk Hydro og mykner fra Borregård industrier i Sarpsborg. Helly Hansen laget en egen maske for mødre og spedbarn. Da babyen ikke hadde stort nok pustetrykk til å puste gjennom egen maske, ble mors maske konstruert slik at hun pustet for barnet. Folkegasmaska hadde stort, vidt vindu som ga brukeren et større synsfelt enn i de Nato-maskene som hadde vært å få på markedet tidligere. Folkegassmasken ble lagt ut for salg i 1967. For kr 53,50 fikk man egen maske, i tidsriktig bæreveske og to filterpatroner. Masken ble levert i fire størrelser, fra 5-7 år og oppover. Helly Hansens løsninger gjorde at de fikk det gullkantede oppdraget med å lage Folkegassmasken, og den ble senere etterspurt fra mange land og stormakter i hele verden. I aviser og informasjonsbrosjyrer som ble delt ut til alle husstander ble folk oppfordret til å kjøpe folkegassmasken og sette seg inn i bruken av den. Folk fikk også råd om hva de skulle gjøre når flyalarmen gikk, om hvordan man kunne verne seg mot stridsgasser på hud og gå i dekning i nærmeste tilfluktsrom.

Idé og manus: Bjørg Holsvik, Moss by- og industrimuseum Kilder: Helly Hansen-samlingen. klipparkivet, Moss by- og industrimuseum, Samtale med Egil Henriksen, tidligere Laboratoriesjef på Helly Hansen (03.12.2010)