Månedens gjenstand april 2015: Trefigur fra Stillehavet

BrM.00552. Denne trefiguren er månedens gjenstand for april 2015. Foto: Mona Beate Buckholm Vattekar

BrM.00552. Denne trefiguren er månedens gjenstand for april 2015. (Foto: Mona Beate Buckholm Vattekar, Østfoldmuseene)

Da Borgarsyssel Museum i 2012 skulle flytte sine gjenstander til nye magasiner dukket denne trefiguren opp Den består av flere deler og er bortimot 3 meter høy. Ansiktet kan minne litt om statuene på Påskeøya, mens underdelen fremstiller blant annet utskårne fisker. Vi undret veldig på hva dette kunne være, og kontaktet derfor Kulturhistorisk Museum i Oslo. Der kunne førsteamanuensis Arne Aleksej Perminow fortelle at dette ser ut som en gjenstand fra Stillehavet, og at det antagelig vis dreier seg om en «Malagan-figur» fra Ny Irland. I Ny Irland er Malagan en betegnelse på storslåtte begravelsesseremonier hvor man feirer viktige avdøde personer i samfunnet. En sentral del av minneseremonien er fremvisningen av spesialbestilte skulpturer som hedrer den avdøde og samtidig understreker statusen til de etterlatte.

Da Borgarsyssel Museum i 2012 skulle flytte sine gjenstander til nye magasiner dukket denne trefiguren opp (BrM.00552). Den består av flere deler og er bortimot 3 meter høy. Ansiktet kan minne litt om statuene på Påskeøya, mens underdelen fremstiller blant annet utskårne fisker. Vi undret veldig på hva dette kunne være, og kontaktet derfor Kulturhistorisk Museum i Oslo. Der kunne førsteamanuensis Arne Aleksej Perminow fortelle at dette ser ut som en gjenstand fra Stillehavet, og at det antagelig vis dreier seg om en «Malagan-figur» fra Ny Irland. I Ny Irland er Malagan en betegnelse på storslåtte begravelsesseremonier hvor man feirer viktige avdøde personer i samfunnet. En sentral del av minneseremonien er fremvisningen av spesialbestilte skulpturer som hedrer den avdøde og samtidig understreker statusen til de etterlatte.
Deler av skulpturen fremstiller som oftest det dyret som er symbolet på den avdødes klan. Gjennom videre søk på Internett fant jeg en «Malagan påle» (Malaga Pole) ved The Minnneapolis Institute of Arts. Denne ligner veldig på vår trefigur, og er datert til 1910. Borgarsyssels figur kom inn til museet i første halvdel av 1900-tallet.

Kilder: Primus (Kulturhistorisk gjenstandsdatabase) Personlig informasjon på e-post fra førsteamanuensis Arne Aleksej Perminow ved Kulturhistorisk Museum i Oslo (KHM) Internett: http://www.artsconnected.org/resource/5408/malagan-pole-eikwar-si-mi-walik (4.2.2015)