Drakenberg, glassmaleri av Elias Ølsgård, foto: Mona Beate Vatterkar

Glassmaleri av verdens eldste bløffmaker

Ukens gjenstand fra Borgarsyssel Museums samlinger er dette fantastiske blyglassmaleriet av Christian Drakenberg (BrM.01401). Christian Drakenberg er blitt omtalt som sjømann, kriger, slave, begersvinger og skjørtejeger. Han var superkjendis i daværende Danmark-Norge, og var velkommen selv i de kongelige kretser.

Ifølge ham selv ble han født i 1625. Han døde i 1772, noe som betyr at han skal ha vært 145 år da han døde! Blyglassmaleriet er laget av en av Danmarks mest kjente billedhuggere Elias Ølsgård (1873-1964). Det ble laget til feiringen av 300års-jubileet for Drakenbergs fødsel i 1926.

Gjenstanden er i forholdsvis dårlig stand, og den er nå fraktet til Østfoldmuseenes fellesmagasin, Trollull, for riktig behandling og magasinering.

Gjenstanden er nå pakket ned i forbindelse med flyttingen til det nye fellesmagasinet Trollull på Mysen. På Trollull blir gjenstandene kontrollert, vurdert og registrert før de blir plassert i de nye magasinene. Vi ser fam til å få gode magasinforhold og lett tilgang til alle våre gjenstander – både fysisk og digitalt i årene som kommer. Hver uke presenterer vi en gjenstand som viser spennet i de samlingene vi har på Borgarsyssel Museum. Slik ønsker vi å involvere publikum i den spennende utviklingen museet er inne i.

Kilde: Boken «Drakenberg – Verdens eldste bløffmaker» av Geir Hasle (2004)