Bundtmaker Gustav Olsen, merkebånd, foto: Mona Beate Vattekar

Gustaf Olsens buntmakeri og pelsvarehandel

Sarpsborg har en rik næringslivshistorie, og KPS er vel for mange den mest kjente bedriften. Denne uken har jeg plukket frem en gjenstand fra Borgarsyssel Museums samlinger som kommer fra en bedrift som nok ikke alle kjenner til. Gustaf Olsen holdt til i St. Mariegate 109. Firmaet ble startet i 1877, og virksomheten omfattet buntmakeri og pelsvarehandel.

En buntmaker er en håndverker som arbeider med skinn og pels. Buntmakeren står for alle arbeidsprosessene. Han sorterer, klargjør og skjærer til de utvalgte skinnene, for deretter å sy ferdig det endelige produktet. Hos Gustav Olsen kunne man også få kjøpt det ferdige produktet. Og rullen med bånd som Borgarsyssel Museum har i sine samlinger ble brukt til å sy på firmanavnet på produktene.

Kilde:  Det Norske næringsliv, Østfold Fylkesleksikon. Johs Sætherskar (red), 1951 •    Primus •    Wikipedia.
Gjenstanden er nå flyttet til det nye fellesmagasinet Trollull på Mysen. På Trollull blir gjenstandene kontrollert, vurdert og registrert før de blir plassert i de nye magasinene. Vi ser fram til å få gode magasinforhold og lett tilgang til alle våre gjenstander – både fysisk og digitalt i årene som kommer. Hver uke presenterer vi en gjenstand som viser spennet i de samlingene vi har på Borgarsyssel Museum. Slik ønsker vi å involvere publikum i den spennende utviklingen museet er inne i.