Berge Viking jakke fra Helly Hansen.

Helly Hansen jakke som har vært jorden rundt

29. august 1981 gikk startskuddet fra kanonen på Southsea Castle i Portsmouth. For første gang deltok Norge i den risikofylte seilasen Whitbread Around the World med seilbåten Berge Viking. En drøm var i ferd med å bli virkeliggjort. En kostbar drøm som krevde et mannskap, båt og utstyr av ypperste klasse, blant annet sjøhyrer fra Helly Hansen.

Jakken som er månedens gjenstand ble brukt av Kaj Haagensen, navigatør på Berge Viking. Seiljakken er i materialet Helly Hansen Comfort, med en plastbelagt nylontekstil utside og kunstfiberstrikket innside for å ta opp fuktighet. Designet av Erik Joneid og mønster utarbeidet av Kari Brinchman.

I 1877 startet industrihistorien til Helly Hansen. Moss by og industrimuseum starter i april registreringen av 250 tekstiler fra produksjonen ved hjelp av bedriftens pensjonister. Samlingen viser utviklingen fra oljehyrer til dagens tekstiler. Den gir perspektiv på et norsk industrieventyr og den teknologiske utviklingen som førte frem til en verdenskjent merkevare. Vil du vite mer om seilasen, kan du lese Caspar Brochmans bok Berge Viking kloden rundt Det største racet.

Artikkelen er skrevet av Torunn Beck, praksiskandidat i museologi ved Universitet i Oslo

Berge Viking og to av mannskapet i aksjon i Sydishavet, mellom New Zealand og Kapp Horn i januar 1882. Fra venstre: Kjell Arne Myrann og Stig Hatlo. (Foto: Claus Landmark / Moss by- og industrimuseum)