Julebukker. Litografi av Reidar Aulie. Foto Nils Thomas Nøkleholm

«Julebukker» – litografi av Reidar Aulie

Desember er julemåneden med alle de forberedelser og skikker som hører med. De fleste tenker nok mest på tiden fram til julaften og forberedelser av mat, gaver og julehilsener som skal ordnes og sendes.

Tiden mellom jul og nyttår, romjula, har også sine tradisjoner. Blant disse er det «å gå julebukk». Denne romjulsskikken er å kle seg ut, gjerne med maske og gamle klær, gå rundt på dørene, synge en sang eller ha opplesning av et vers, og så bli bevertet med julegodter. Som regel er det flere i følge, mest barn og ungdom, men også voksne. I våre dager er det fortsatt noen som «går julebukk», men skikken er avtagende. Julebukken (-geita) har hatt mange uttrykk i den folkelige tradisjon, med røtter langt tilbake i tid. Opprinnelig var en i flokken eller opptoget utstyrt med en bukke- eller hornmaske og en raggete skinnfell.

Litografiet «Julebukker» av Reidar Aulie (1904 – 1977) er sannsynligvis laget på 1950-tallet. Kunstverket inngår i en stor samling som den lokale banken, Eidsberg sparebank, ervervet seg fra en lokal samler i 2011. Aulie hadde gjennom sin kone, Kari, f. Randem, en lokal tilknytning til Eidsberg og bodde her fra krigsårene og tidvis framover mot 1960-tallet. Kunstsamlingen inneholder arbeider fra hele Aulies liv og i flere forskjellige teknikker. Som kunstner er han blitt stående som et bindeledd mellom de store (Edvard Munch, Christian Krogh og Erik Wærenskiold) og vår egen tid. Han var nok først og fremst kjent som en politisk radikal kunstner. Med temaer som arbeiderens kamp og okkupasjonsmaktens overgrep har han skapt noe av den beste kunsten i sin samtid. Etter hvert ble enkeltmennesket « den lille mann» – som skulle finne sin plass i det nye fremskrittsssamfundet hans viktigste motiv.

Folkenborg museum var vertskap for den store utstillingen av Aulie-samlingen straks etter at den kom i Eidsberg sparebanks eie. Dette var også åpningsutstillingen i den nye museumslåven i 2012. Museet er så heldige å ha fått videreført en avtale med Eidsberg sparebank der en 5-6 kunstverk rullerende vises i museets kafe. Hovedbildet i det nåværende opphenget er nettopp «Julebukker» av Reidar Aulie.