Ferdaskrin/reiseskrin, Foto: Hege Steen Langvik

”… lenger enn langt…” – et ferdaskrin

Denne typen skrin kalles ferdaskrin og ble brukt til å oppbevare håndbagasjen i når man skulle ut å reise. Enten ferden gikk med båt, vogn eller slede inneholdt ferdaskrinet det man trengte på turen av mat, drikke og verdisaker.

Ferdaskrin er ofte vakkert dekorert med rosemaling, og sikret med fint utformede smijernsbeslag og lås. Slik er det også med museets ferdaskrin. Skrinet er laget av sveipet tre og påsatt bunn og lokk av utskåret heltre festet med smijernshengsler og beslag. Av dekor er skrinet er gulmalt på hvit grunning og dekorert med nagler og påmalte ”smijernsbeslag” på lokket. På skrinets forside er det påmalt teksten: ”John(?) Ellefsen Faastad 1880.” Vi har ingen sikre opplysninger om skrinets opprinnelse, men ifølge museets protokoll er det antagelig fra Vestlandet. Skrinet ble innført i museets samlinger i 1978.