Modellen av Ørje sluser har fått ny plass i utstillingslokalet

Månedens gjenstand august 2014: Modell av Ørje Sluser

Månedens gjenstand for august 2014 er den nyrenoverte modellen av Ørje sluser. Denne flotte gjenstanden ble laget på midten av åttitallet til det da nyåpnede Kanalmuseet (nå Haldenvassdragets Kanalmuseum)

Det var Oskar Myrvang, en fingernem og entusiastisk venn av museet, som sammen med sin sønn, Per Myrvang, lagde en funksjonsriktig slusemodell med rennende vann. Slusemodellen fikk målestokk 1:100 i lengde og 1:50 i bredd  og var et svært populært innslag på museet.

Dessverre har modellen fått ganske hard medfart i løpet av de siste 25 årene som har gått. Siden modellen var så flott og fikk mye oppmerksomhet, ble den ofte utlånt til messer og utstillinger, slik at Kanalmuseet på den måten fikk mye positiv oppmerksomhet. Transport av modellen, i kombinasjon med enkelte besøkende, som kunne være fristet til å plukke og undersøke litt ekstra, har gjorde at modellen har tatt stor skade gjennom årene som har gått. I tillegg skiftet man på et tidspunkt ut det rennende vannet med plastplater som skulle illustrere vannet i slusene.

Nå har vi vært så heldige her på Haldenvassdragets Kanalmuseum at Per Myrvang i vinter tok kontakt med museet igjen. Han syntes nok at modellen, som han og faren hadde arbeidet med, ikke lengre kom helt til sin rett, noe vi også kan si oss enige i. Per Myrvang ble nok litt skeptisk da han forstod hvor mye arbeid det ville bli med å renovere den ødelagte modellen.  Særlig sluseportene hadde fått hard medfart, da vannspeilet av plastikk skulle få plass i slusekammerene. Men han ga ikke opp, og etter mange lange arbeidstimer, har modellen på nytt fått vannopplegg, slik at vi igjen kan demonstrere prinsippene for slusing, inne i vårt utstillingslokale.

Demonstrasjon av prinsippene for slusing er populært blant små og store.