Logosnissen. Foto: Trine Gjøsund

Månedens gjenstand i desember: Logosnissen fra Moss

Månedens gjenstand er det kanskje flere som drar kjensel på. Denne godslige karen er produsert i Moss og går under betegnelsen nissen, gamlenissen eller logosnissen.

«Jeg husker så godt denne nissen fra min barndoms julebesøk hos mormor i Son!  Den stod som en «vokter» eller gardvord utenfor inngangsdøra med en liten kjelke ved siden. Logosnissen ønsket oss velkommen til gards!» forteller konservator Camilla Gjendem.

Nissen kom til Moss by- og industrimuseum i januar 2018, og hadde inntil da vært i barndomshjemmet til giver Inger Trætteberg Geruldsens så lenge hun kunne huske tilbake til 1960-tallet.  Men nå var det på tide at den fikk evig liv i museets skattkammer. Nissen ble stilt ut i Lab1 i vår, og vi har søkt om mer informasjon fra publikum på facebook gjennom Østfoldmuseenes gruppe – LAB1(Moss Rygge). Det har kommet inn mange svar. De fleste kunne fortelle at de også hadde en slik nisse som de hadde arvet.

Nissen er laget av firmaet Logos A/S Plastics og bakelittindustri i Moss. Firmaet som startet i 1945 ble avviklet i 1964, mens produksjonsdelen ble overtatt av F. Coates AS. I følge facebooksiden Du vet du er fra Moss var selve nisseformen laget av Håkon Hjalmar Olsen, og damene på fabrikken håndmalte de kjære nissene. Vår nisse med hvitt skjegg, er rundt 50 cm høy, og har malte sorte sko, blå bukse, hvit skjorte, rød vest og rød lue. Inger Helen Skåre Storheim forteller at hennes foreldre malte nisser på fritiden for å spe på inntekten. Barna fikk også male. «Figurene var delt i to, framside og bakside som ble malt hver for seg og limt sammen et annet sted.»

Det er mange fortellinger om den gamle og urnorske fjøsnissen i norsk tradisjon. Mange trodde nissen bodde i fjøset eller i stallen og voktet gård og grunn. Andre navn på nissen er haugetomte, tuftekall, tomten og gardvord. Den holdt også til i byene, i fabrikkene og på skipene.  Den karakteristiske nisselua var gjerne rød og ble et viktig motstandssymbol under okkupasjonen av Norge. Fjøsnissen som skulle ha grøt på julaften, lever parallelt med St. Nikolas og Santa Claus som deler ut gaver til barn og voksne.

Logosnissen er ikke et underjordisk vesen eller vette, den er en kjær gjenstand som vekker glede og minner hos gamle og nye generasjoner, over julens mystiske og mangfoldige innhold og levd liv på fabrikken.