Lungeurt på Storedal. Foto: EIleen Jahren-Eriksen
Lungeurt på Storedal. Foto: Eileen Jahren-Eriksen

Månedens gjenstand juni 2016: Den helbredende lungeurten

Månedens gjenstand juni 2016:
På Storedal Kultursenter i Skjeberg må ordet «gjenstand» oversettes til stedets dyrebare plantesamling. Én av de over 200 plantene som befinner seg i Storedals sansehage er den myteomspunnede lungeurten.

Helt tilbake til middelalderen finnes skriftlige kilder som indikerer den tidligere bruken av lungeurten. Men navnet kan lure deg, planten har nemlig fått sin betegnelse fra dens fremtoning. Du har kanskje lagt merke til at de flekkete bladene kan se ut som en syk lunge? Man mente nemlig på 1500- og 1600-tallet at utseende indikerte plantens medisinske bruksområde.

Om vi ser bort fra denne uttalelsen er det allikevel slik at lungeurten skal ha legende påvirkning på menneskenes lunger.  Kanskje hadde de lærde på 1500- og 1600-tallet rett, bladene ser ut som syke lunger ergo må planten være til bruk for lungene?

Historisk sett har urten blitt regnet som en «Mariaurt». Det vil si at urten er knyttet til en legende om Jomfru Maria, hvor de hvite flekkene på bladene stammet fra amming av Jesubarnet. Uansett hvilken betydning lungeurtens hvitflekkete blader har så kan vi konkludere med at den skal ha en god effekt på våre lunger. Den skal være et velfungerende middel mot hoste, astma, bronkitt og være slimløsende.

På Storedal Kultursenter er lungeurten plassert i sansehagens første studierom sammen med staudene. Først og fremst finnes urten på det europeiske kontinentet, og den vokser vilt blant annet i Danmark og Sør-Sverige, mens den i Norge dyrkes som prydplante i hager og parker – slik som på Storedal.

Besøker du Storedal i sommer vil du kunne lære mer om lungeurten og dens bruk, sammen med mange andre av Storedals urter – ved å lage ditt eget heksebrygg eller en såpeeliksir!