Vakker siklesmekke fra 1920-tallet med håndlaget blonde og engelsk broderi. Foto: Hilde Serine Krogstad - Østfoldmuseene.

Månedens gjenstand, november 2015: Smekke fra Trøgstad bygdemuseum – TBØ.02484

Nærbilde av broderiet i engelsk søm. Foto: Hilde Serine Krogstad - Østfoldmuseene.

Nærbilde av broderiet i engelsk søm. Foto: Hilde Serine Krogstad – Østfoldmuseene.

Siklesmekken er datert til 1920-tallet og inngår i Trøgstad bygdemuseums tekstilsamling, som i disse dager flyttes inn på Østfoldmuseenes fellesmagasin, Trollull. Smekken ble gitt til museet i 2006 av Maren Otte Mellbye sammen med en rekke andre gjenstander fra gården Hov i Båstad. I tillegg til den smekken som omtales her, var det også fire andre smekker. Hvem som har laget smekken, vites ikke. Smekken er laget av bomull, har to lange bånd øverst og ei hempe i hver side. Båndene har trolig blitt lagt i kryss bak, for så å bli tredd i sidehempene og deretter knyttet. Det lille plagget vitner om flid og håndarbeidsglede. På fronten har smekken et nydelig broderi i engelsk søm. Broderiet består av tre blomster med svungne ranker og en hullrekke.

Engelsk søm var svært populært i Norge rundt forrige århundreskiftet. Det består av hvitsømsbroderi som er sammensatt av tykksøm og hull. Motivene tegnes opp på stoffet og flatene fylles først med tette små tråkle- eller kjedesting. Oppå disse sys plattsøm, slik at broderiet heves litt opp fra stoffet. Hullene lages ved hjelp av en pren (en spiss pinne) eller en spiss, skarp saks og kantes med cordonnet­sting.

Arbeider i engelsk broderi kantes ofte med tunger med tungesting. Det er ikke tilfelle her. Denne har en kant med tette håndsydde sting rundt hele og i tillegg har nedkanten og deler av hver sidekant en håndlaget blonde. Ved første øyekast tok jeg blonden for å være heklet, men ved nærmere ettersyn ser det mer ut som det er flettet. Kan det være firfletting? Her må leserne gjerne komme med korreksjoner. Om du vil se flere smekker, kan du søke på digitaltmuseum.no. Mitt søk på «smekke» i slutten av oktober 2015 ga 271 treff. Av disse var det i underkant av 150 babysmekker (resten var brudesmekker, krager og lignende). En kjapp gjennomgang viser at mange av smekkene har påsydde blonder/rysjekanter, men bare noen av dem har hvitsømsbroderi. Broderiet og den håndlagde blonden gjør dette til en sjeldent fint smekke. Når jeg ser på hvor mye omtanke og tid som er lagt i denne siklesmekken, undrer jeg meg på hvordan klærne som den skulle beskytte så ut. Tekst: Hilde Serine Krogstad, magasinforvalter Østfoldmuseene – Trollull fellesmagasin

Detalj av blonden som muligens er flettet. Foto: Hilde Serine Krogstad - Østfoldmuseene.

Detalj av blonden som muligens er flettet. Foto: Hilde Serine Krogstad – Østfoldmuseene.