Mosselukta i Verket 20, Bjørn Grønna og Sverre Storbråten, foto: Camilla Gjendem4

Opplev «mosselukta» på Verket 20

Moss by- og industrimuseums utstilling «Fra Moss jernverk til Peterson Moss» i den gamle arbeiderboligen Verket 20 utfordrer også sansene våre!

Mosselukta på flaske i Verket 20, foto: Camilla Gjendem

Mosselukta på flaske i Verket 20 (Foto: Camilla Gjendem, Østfoldmuseene)

Som et apropos til den aktuelle Momentumbiennalen «Tunnel vision» i Moss som skal utfordre alle sansene hos publikum, minner vi om Moss by- og industrimuseums utstilling i Verket 20 som også utfordrer lukt, hørsel og synssansene våre! Gjennom en installasjon som henger i bakgården, laget av to tidligere prosessoperatører ved Peterson Moss, og en glasskrukke på toalettet, kan du snuse på og inhalere den berømmelige «Mosselukta»!   Du kan også kjenne på fliser som lå i flishaugen på Peterson den dagen da røyken fra pipa sluknet og bedriften ble nedlagt fredag 13. april i 2012.  Kjenne på cellulosemasse fra Peterson kan du også!

Mosselukt-installasjonen er laget av de to tidligere prosessoperatørene på Cellulosen i Moss, Bjørn Grønna og Jon Ragnar Willhelmsen i nært samarbeid med dr.ing. Sverre Storebråten som er fast leverandør av råmaterialet. Ved å se på filmen som ble tatt opp av papirmaskina før den stanset den siste fredagen kan du høre lyden fra produksjonshallen og med det blotte øye kan du se prosedyrene for laging av papir og iaktta den siste papirrullen som overhodet ble produsert ved Peterson Moss før fabrikkpipa slapp ut sine siste røykskyer over tomta og byen.