Stålull med emballasje. Foto: Line Ringen
Stålull med emballasje. Foto: Line Ringen

Stålull fra Trollull

På bildet over ser du husholdningsstålull med emballasje fra den nedlagte Trollullfabrikken (1933 – 2002) på Mysen i Østfold. Produktene inngår i samlingen til Folkenborg Museum.  

I verdensmålestokk var Trollullfabrikkens stålull rangert som en av de tre beste. Internasjonalt var stålulla å betrakte som et kvalitetsprodukt. Bedriften eksporterte i lang tid 98 % av produktene sine til utlandet. I hovedsak til Storbritannia og Midt-Østen. I Midt-Østen gikk all eksport til husholdningsmarkedet, et marked fabrikken ikke hadde noen andel av i Norge. Markedet i Midt-Østen skilte seg fra Trollullfabrikkens andre markeder, ikke bare fordi salget der utelukkende gikk til husholdningsmarkedet, men også og fordi fabrikken siden 1960-tallet hadde et eget varemerke for denne regionen. Varemerket Negro ble etablert etter ønske fra en av de lokale importørene. Han lovet økt salg under nytt navn – og han innfridde.

Husmødre i mange land kjøpte Negro fra Trollullfabrikken på Mysen. Stålulla reiste fra Mysen og ut i den store verde, blant annet til Saudi-Arabia og Oman. Den møtte språk og kulturer forskjellig fra der den ble produsert. Negroproduktet ble solgt i putepakninger på 8 eller 16 puter. Produktene var uten såpe, passe store for en håndflate, og de ble blant annet brukt til kjelevask. Visste de mange husmødrene i Midt-Østen overhodet noe om Negroen fra Trollull? Visste de at den ble produsert av flittige hender på Mysen? Trolig ikke. Om verden der ute ikke visste om produktenes opphav, brakte eksporten av kvalitetsstålull verden litt nærmere Mysen. Den ga opp til 40 personer sitt levebrød i glansdagene på 1970-tallet.  Trollullfabrikkens produkter lever videre som en del av tyske Oscar Weil GmbHs vareutvalg. Produktene lokker stadig kunder til seg, men nå uten den originale Trollullfabrikkens flittige arbeidere som produsenter. Tekst: Siri E. Gjems

Stålull. Emballasjemerking til markede i Midt-Østen der trollulla heter Negro. Utsnitt av foto: Madelaine Brand

Emballasjemerking til markede i Midt-Østen der trollulla heter Negro. Utsnitt av foto: Madelaine Brand