Slede. FME.09026. Foto Roderick Ewart.

Vogner og sleder. Se Digitalt Museum!

Folkenborg museum har en stor samling med hestekjøretøyer. Vognene og sledene har nå blitt registrert i Primus, fotografert og så publisert på Digitalt Museum. Høsten 2017 ble dette arbeidet avsluttet, og vi tror det vil være av stor nytteverdi at denne samlingen blir gjort tilgjengelig for alle.

Hestekjørekulturen i Norge er en viktig del av vår fortid. Varetransport, persontransport og mange arbeidsprosesser ble utført med hesten som trekkraft. Bilene overtok først på begynnelsen av 1900-tallet.

Se samlingen på Digitalt museum

Jaktvogn. FME.01412. Foto Øyvind Andersen.

Samlingen på Folkenborg museum viser mange typer, fra den enkle kjøkkenvogna brukt til person- og varetransport, til den herskapelige innelukkede landauer. Kjøkkenvogna var allemannseie, innelukket vogn var forbeholdt de velstående. Den første ble kjørt av eieren selv, den andre ble kjørt av ansatt kusk. I mellom disse to ytterpunktene er der mange kjøretøyer av ulik karakter; for eksempel trille, som var en alminnelig vogn til persontransport, wagonette, som var herregårdenes variant av kjøkkenvogn, karjol, som var den lette tohjuls vogn til rask forflytning og kalesjevogn til behagelig transport.

Sledene, brukt til transport vinterstid, kunne være veldig smale og bare ha plass til en person, men også større med flere seter etter hverandre og romme en hel familie.

Folkenborg museums samling av hestekjøretøyer kan vi kalle en referansesamling. Den er representativ for Østfold, et fylke med småbruk, gårder og byer, men også mange herregårder. Det er et sammensatt område, som har overføringsverdi til resten av landet. Den geografiske plassering gir også et bilde av kontakten med resten av Europa, og Østfold ble preget av motestrømninger raskt.

Henvisning til litteratur: Bjørn Høie. Hest og vogn i Norge.