Samlingsaktuelt – Gamle bukseseler blir til nye

For omkring hundre år siden broderte Karoline Slevig et par bukseseler til sin sønn Hans Martin Olsen på Onsøy. De ble antagelig laget til hans konfirmasjon i 1910 eller hans bryllup i 1918. Bukseselene ble gitt til Borgarsyssel Museum i 2011 av Hans Martins oldebarn Trine Slevig fra Gressvik. Selene er i veldig godt stand. Dette kommer nok av at de kun ble brukt til pent, og at selv søndag var ikke «pent nok» ifølge Trine Slevig. Nå har hun planer om å brodere bukseseler til sin sønn Nikolay Femtehjell, og tidligere i år var hun innom museet for å låne med seg selene. Turen gikk til Sarpsborg garn- og broderiforretning for å finne garn til prosjektet. Ved nærmere undersøkelse viser det seg at broderiet består av ikke mindre enn 27 forskjellige fargenyanser! Selene er brodert med halve korssting på stramei, og materialene som er brukt er ull og silke.

Når Nikolay Femtehjell står til konfirmasjon i mai neste år vil han bære en nøyaktig kopi av sin tipp-oldefars broderte bukseseler. Vi kommer med en oppfølgingssak neste år.