Picture collage from all of the museums

Se vårt årsprogram for 2016

Østfoldmuseenes årsprogram for 2016 er nå klart. I år finner du ikke mindre enn 140 opplevelser på våre åtte museer! Bla i årsprogrammet nederst på denne siden.

Det er vanskelig å trekke frem godbiter fra dette omfangsrike årsprogrammet, men det er en del nytt å merke seg, i tillegg til en rekke faste konsepter som du sikkert vil kjenne igjen.

ANNO 1721 kommer vi ikke utenom. Hver lørdag fra 9.januar til 5.mars kl 11-15 kan du oppleve 1700-tallet på øya Isegran i Fredrikstad. Det vil også være aktiviteter med 1700-tallet som tema i Gamlebyen både på lørdager og søndager i samme periode. Du kan blant annet forsøke å ta Borgerbrevet – altså kvalifisere til å bli borger i Fredrikstad by.

Kunnskapens Borg 2016. Sarpsborg feirer 1000 år i år og Borgarsyssel museum kan presentere en helt ny foredragsrekke som vi har kalt «Kunnskapens Borg»,  der vi i hovedsak har invitert foredragsholdere som er kapasiteter på formidling av middelalderhistorie og arkeologi. En av de virkelige godbitene er foredraget «1000 års historie på 100 minutter» med professor Frank Aarebrot den 4.februar.

Åpent museum. Kystmuseet Hvaler fortsetter med sine populære arrangementer under vignetten Åpent museum hver andre onsdag i måneden og inviterer til foredrag, kulturhistoriske vandringer, konserter mm.

Vi trekker også fram Søndag på museet på Rød herregård og Fredriksten Festning i Halden,  Gjestespill på Elingaard, Elingaard Herregård i Onsøys  populære konserter og ikke minst våre store populære arrangementer som Barn og dyr, Smaalensmarken, Barnas Isegran  – og alle julearrangementene i desember.

Høkern fra NRKs tvserie ANNO og Christine Lande ved Fredrikstad Museum (Foto fra Visit Fredrikstad og Hvaler)

Frank Aarebrot. Foto: Jarle Vines (Creative Commons Attribution Sharealike 3.0)

Creative Commons License - Lisens: Creative Commons License

Slik får du tak i vårt årsprogram

Du kan bla i årsprogrammet på Issu eller laste det ned som PDF ved å klikke på lenken.

Årsprogrammet ble også distribuert som innstikk i Amedias aviser i Østfold den 19.januar til ca 72.000 abonnenter. I Sarpsborg får alle husstander som ikke har takket nei til reklame også avisen m/Årsprogram-innstikket.

Om litt kan du også plukke det opp på ServiceTorg (kommuner i Østfold), bibliotekene,  turistkontor og en rekke hoteller. Og selvfølgelig – på våre museer. Takk til Griff Kommunikasjon for vel utført oppdrag med å lage årsprogrammet.

Vi håper å se mange publikummere hos oss i år, både gamle og nye! Østfoldmuseene –  vi fornyer og forundrer!