Ballsalen på Rød var rammen rundt et viktig felt. Arkivar James Ronald Archer holder innlegg på arkivseminaret. Foto: Liv Ramskjær, Norges museumsforbund

Seminar i Halden om privatarkiv i museene

30 museumsarkivarer satte seg stevne på Rød tidlig i mai for å diskutere utfordringer og muligheter for feltet privatarkiv i museene.  Initiativet kom fra Norges museumsforbund, som ønsket å belyse og synliggjøre denne viktige delen av samlingene.

I og med at Østfoldmuseene er det av landets museer som har størst mengde arkiver – over fem hyllekilometer – var Østfold et naturlig landingssted, og Halden et godt valg med sine omfattende og brede arkivsamlinger og innbydende omgivelser.

Det var sesjoner om museums- og privatarkivutfordringer, hvordan møte dem, hvordan styrke arbeidet med arkiv i museum, innsamlingsstrategi og viktigheten av ressurser i arbeidet.  Hver bolk ble fulgt av debatt. Innlederne var fra Østfoldmuseene, Aust-Agder museum og arkiv, Romsdalsmuseet, Gudbrandsdalsmusea, Vestfoldmuseene, Telemark Museum, Akershusmuseet og Opplandsarkivet.

Praksis med for eksempel mottak, ordning, depoter og planarbeid er forskjellig ved de ulike institusjonene, men viljen til å styrke og utvikle arkivarbeidet og arkivsamlingene er stor. Kanskje blir dette begynnelsen på et nettverk for arkivarbeid i museene.  Til slutt var det omvisning på Rød herregård og i arkivdepotet, med utvalgte arkivstykker utstilt.