Skolehagen på Folkenborg museum. Elever fra Mysen skole. Foto Kari Mette Heller

Skolehagen på Folkenborg

Elever fra Mysen skole arbeider i skolehagen på Folkenborg museum. Foto Kari Mette Heller

Elever fra Mysen skole arbeider i skolehagen på Folkenborg museum. Foto Kari Mette Heller

Arbeidet i skolehagen på Folkenborg er over for i år. Nå skal elevene i 6.klasse på Mysen skole tilberede mat av grønnsakene på skolekjøkkenet.

Skolehagen på Folkenborg museum ble anlagt i 2013. Bakgrunnen var et ønske om å gi elevene en forståelse av hvor maten kommer fra, og et grunnlag for å jobbe med bærekraftig utvikling. Elevene skal få med seg råvarer til bruk på skolekjøkkenet, lærdom om hvor maten kommer fra, og kunnskap om globale sammenhenger. Praktisk arbeid i hagen og på skolekjøkkenet skal knyttes til teoretisk undervisning i bl.a. naturfag og samfunnsfag.

Arbeidet med skolehagen startet da Mysen skole fikk tildelt midler fra Den Naturlige skolesekken for å jobbe med bærekraftig utvikling. Den naturlige skolesekken er en nasjonal satsing som skal bidra til å utvikle nysgjerrighet og kunnskap om natur og samfunn, bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement hos elever og lærere i grunnopplæringen. Mysen skole var knyttet til Den naturlige skolesekken i to år. Nå er arbeidet i skolehagen en integrert del av undervisningen på Mysen skole. Elevene sår og planter på våren i 5.klasse, og høster grønnsakene på høsten i 6.klasse. Teoriundervisningen i klasserommet knyttes til det praktiske arbeidet i hagen. Om sommeren stelles hagen av elever og foresatte som har meldt seg frivillig.

Elevene viser glede og engasjement i arbeidet i hagen, og de blir mange erfaringer rikere. De er stolte over å kunne ta med seg grønnsakene sine tilbake til skolen. Grønnsaker man har dyrket selv smaker naturligvis bedre enn dem man kjøper i butikken.

Skrevet av lærer Kari Mette Heller.