Denne gjengen har skrevet historien å arbeidet på TrioVing og Vingcard. Fra venstre Odd Jul Hansen, Terje Casper Halvorsen, Aud Christiansen, Willy Mørkhagen og Arvid Kristoffersen. Foto: Bjørg Holsvik / Østfoldmuseene

Skriver om arbeidet på «Låsen»

Ved Moss by- og industrimuseum produseres det for tiden ny historie. Hver mandag møtes en gjeng tidligere ansatte ved TrioVing og VingCard for å samle materiale og skrive om sin tidligere arbeidsplass. Alle med interesse for historien om arbeidet og produksjonen på «Låsen» kan glede seg, for til jul kommer boka med arbeidsminner fra byens egen lås- og skøytefabrikk.

En viktig del av arbeidet er å velge ut de mest illustrerende fotografiene. Foto: Bjørg Holsvik / Østfoldmuseene

Moss by- og industrimuseum administrer prosjektet som er en del av Arbeidsarven, en nasjonal dugnad for å ta vare på arbeidsminnene. Å ta vare på og formidle de personlige minnene er en viktig oppgave for museene. Moss by- og industrimuseum og Stiftelsen industrihistorisk bevaring i mossedistriktet inngikk derfor i 2007 et samarbeid om å få samlet inn minnene og fotografiene fra menneskene som har arbeidet i industribedriftene i Moss. Noen av de mange historiene som har blitt samlet inn har siden blitt gitt ut som bøker. Årets bok er nummer fem i rekken av tidligere publiserte arbeidsminner fra Il-O-Van, Moss Verft, Helly Hansen og Peterson Moss.

Aud Christiansen, Arvid Kristoffersen, Willy Mørkhagen, Odd Jul Hansen og Terje Casper Halvorsen skal skrive årets arbeidsminne, og det er første gangen hele fem forfattere er engasjert. I forbindelse med at TrioVing og VingCard la ned sin virksomhet og flyttet den til Ski i 2015, mottok museet bedriftens historiske samling. Den byr på et stort arkiv og en mengde fotografier og gjenstander som forfatterne fordyper seg i og henter kilder og inspirasjon til skriveprosessen. At bedriften og dens historie er så omfattende, har gjort at forfatterne har fordelt temaer og skrivingen imellom seg før alle bolkene til slutt bli skrevet sammen av Aud Christiansen.

I mellomtiden kan vi se fram til at boka lanseres i november!