Sommerens laftekurs har fått bein å gå på!

I anledning sommerens aktiviteter på Folkenborg har vi vært så heldige å få utdelt midler! I uke 32 vil Folkenborg museum nå nemlig fylles med en fantastisk kulturell, pedagogisk og spennende aktivitet. Da kan du nemlig lære deg å lafte!

I uke 32 ønsker Folkenborg Museum å rette søkelyset mot tradisjonshåndverk. Denne uken vil vi derfor invitere besøkende barn til å delta på laftekurs. Kurset skal gjennomgå lafteteknikkens utvikling, og synliggjøring av kulturarven. Kursene skal ha en praktisk del hvor barn via emner får lafte og tilpasse selv og sette opp et lite hus. Lafting er en viktig del av vår kulturarv, og Folkenborg museum er en aktiv deltager i Det Europeiske kulturarvåret. Søkelyset skal derfor rettes mot den immaterielle kulturarven for at barn skal forstå viktigheten av håndverk, og ikke minst ser vi en merverdi i økt kunnskap om tidligere tiders laftemåte for barn. Kursets hovedmål er kompetansehevende og kunnskapsoverførende tiltak, kanskje kan dette være grobunnen for videre utdannelse? I prosjektet ønsker vi at kulturminnene som er under vårt friluftsmuseum kommer til syne.

Det var med stor glede at vår museumsvert Aurora tok turen til Spydeberg og Askim Entrepenører onsdagskvelden den 11.april. Her var flere aktører innen kultur- og idrett for barn og unge representert, og Folkenborg museum var en av de heldige som fikk tildelt midler.

Det er ikke bare Askim Entrepenøren som har bevilget penger til arrangementet og gjort dette mulig, men også Hersleth Entrepenør og Eidsberg Sparebank.

Vi må derfor rette en stor takk for tilskuddsmidlene, og samtidig oppfordre alle barn til å delta.
Mer informasjon om sommerens kurs kommer!