Utsnitt av teppe på vegg. Mønster i rødt, blått, gult og grønt mot hvit bakgrunn
Minner fra Gambella 2, Cham Udjulu, 2009, 0.77 x 1,92 m. Perlebelte 1974. Utsnitt. Foto: Erik Tresselt

Sommerens sitater fra fillehaugen

I disse dager er det nedmontering av tekstilutstillingen «Livets sitater fra fillehaugen – vevnader med inspirasjon fra norsk tekstiltradisjon og afrikansk håndverk».

Tittelen er både informativ og morsom, idet den henspiller på de miljøer som har inspirert kunstneren Bjørg Kristiansen White gjennom en lang karrière i  vevningens tjeneste. I tillegg til å utstråle godt håndverk og detaljbevissthet, må da også vevnadene hennes sies å være en interessant blanding av de impulser hun har plukket opp gjennom mange år i Afrika og her hjemme.

Vevnadene til White har vært utstilt i utstillingsarealene våre i den (fortsatt) nye museumslåven, som ble reist i 2011. Selv om de godt synlige bærebjelkene vitner om at dette egentlig er en gammel låve, er lokalene flotte med nykalkede vegger. Gjennom en kreativ bruk av rommet har Whites vevnader virkelig kommet til sin rett her.

Tre tepper på vegg. Sterke farger og outrerte mønstre.

Tre av teppene til Bjørg Kristiansen White. Minner fra Botswana – SAN I, II og III. Perleveske fra Kalahari. Foto: Erik Tresselt

Et originalt påfunn fra kunstneren var å legge materialprøver under vær enkelt vevnad for bedre å demonstrere teknikk og tekstur ved arbeidene. Forrige søndag tok hun disse effektene aktivt i bruk, da hun i form av en «artist talk» utdypet bakgrunnen for motivvalg, teknikk og utforming for et interessert publikum.

Gjennom et samarbeid med samlingsansvarlig ved Folkenborg museum, Hilde Lauvland, har Whites arbeider fått selskap av et vevd trekk fra en løybenk (hvilebenk) som tidligere har vært en del av interiøret i Prinserommet i Narvestadbygningen. Tekstilen er blitt fjernet fra benken, rengjort og skadene konservert. Det gjenstår fortsatt litt arbeid før trekket kan monteres på benken igjen, men ved hjelp av White har man funnet de rette fargene i vevnaden og en egnet garntype til rekonstruksjon av tekstilen. Utstillingen har dermed fått en konserveringsteknisk og historisk dimensjon som peker utover sitatene i kunstnerens egne arbeider.

Delvis sammenrullet teppe med avansert mønster i monter

vevd trekk til løybenk/hvilebenk. Trekket har tidligere vært en del av interiøret i Prinserommet i Narvestadbygningen. Foto: Erik Tresselt

Vi takker Bjørg Kristiansen White for godt samarbeid og en fin utstilling i sommer!