Arkivar ved Borgarsyssel Museum Giske Westby børster forsiktig vekk muggsoppen med en pensel. Foto: Randa Arntzen

Sopp i arkivet – en arkivars verste mareritt!

Muggsoppen har spist opp store deler av papiret slik at det nærmest er uleselig. Foto: Giske Westby

Hva gjør vi om vi får tilbud om å ta imot et privatarkiv som har store soppskader? Vi tar det imot selvfølgelig, men veien fram til det kan settes i arkivmagasinet sammen med de andre «friske» arkivene er lang.

Om organisk materiale blir stående fuktig og rått, gjerne også litt varmt, utvikles det muggsopp. Papir er jo et organisk materiale og er særlig utsatt da det kan bli stående i kjeller eller loft, som gjerne har et rått miljø, over lang tid. En vannlekkasje blir kanskje ikke oppdaget før lenge etter og da har det allerede utviklet seg en god grobunn for sopp. Arkivet til Østfold Idrettskrets har tydeligvis stått på et fuktig sted over lang tid før det ble gitt til museet. Store deler av arkivet er sterkt skadet av soppen. Arkivet ble først isolert i større esker før vi nå hadde mulighet og tid til å gå gjennom det ordentlig og grovrengjøre det. Det innebærer at vi forsiktig børster bort den tørre soppen på overflatene og legger arkivet ned i arkivbokser. Deretter kan det settes inn i arkivmagasinet med de andre arkivene uten frykt for at soppen vil spre seg. Men arkivet må fortsatt rengjøres i dybden hvor hvert enkelt ark blir børstet slik at absolutt alle soppsporer forsvinner. Dette vil ta meget lang tid og er ikke noe vi kan prioritere akkurat nå. Muggsopp skal behandles med stor forsiktighet. Eksponering kan føre til allergiske reaksjoner og i verste fall, alvorlige lungesykdommer. Verneutstyr er viktig og vi hadde på oss hele dresser med hette for at ikke soppsporene skulle sette seg i klærne og håret, hansker for å beskytte hendene og ikke minst maske for ikke å puste inn soppen. Hele prosessen med å børste bort soppen er en meget møysom prosess som tar mye tid. Og enda så er dette kun grovrengjøringen!