God stemning på arkivdagen! Foto: Christine Haugsten Ellefsen

Stor interesse for arkiv og jernverk

God stemning på arkivdagen! Foto: Christine Haugsten Ellefsen

Arkivdagen 2013 ble markert med sang, foredrag og aktiviteter for store og små ved Moss by- og industrimuseum i helgen. I år var det første gang arkivdagen ble markert ved Østfoldmuseene. Tema for arkivdagen var stemmer og da var det naturlig at Moss Damekor åpnet med sang. Bjørn Bering og Haakon Vinje fra Kulturrådet holdt foredrag om Norges dokumentarv, og oppfordret til å sende inn søknad for å nominere arkiv og dokumenter til dokumentarven. Les mer om det her. Vi fikk også høre lydklippet fra da Norge slo England i fotball år 1981 og reporter Bjørge Lillelien leverer en imponerende monolog. Lydklippet er faktisk med i Norges dokumentarv. Etterpå fortsatte arkivar Giske Westby med å fortelle om Moss Jernverk og arkivet etter jernverket som blir ordnet på museet. Moss by- og industrimuseum har mottatt støtte fra Kulturrådet til dette arbeidet. I 1. etasje var det lagt til rette for de besøkende å forsøke seg som arkivarer ved å lete etter arbeidere fra jernverket i protokollene. For barn var det mulig å skrive med gammeldags penn med blekkhus. Både besøkende og arrangør var godt fornøyd med dagen og håper å kunne gjenta suksessen neste år!