Stor oppmerksomhet om den store nordiske krig

I disse dager er det 300 år siden svenskene under ledelse av kong Karl XII prøvde å få tatt Norge i et forsøk å lage bekymringer for danskene i den store nordiske krig. Krigen hadde pågått i 16 år da svenskekongen gikk over grensen i Rømskog.

Andre tropper gikk inn i Aremark, noen over Enningdalen og litt senere ved Svinesund. Målet var Christiania (Oslo) og Akershus festning.

Det er mange som i markeringsåret vil fortelle denne historien. Noen av alle de arrangementene er nå samlet i to programblader. Det første programmet dekker ting som skjer fra mars til mai. Det andre programmet dekker sommer og høst. Først ut er en samling i Holmedal i Värmland førstkommende helg. Deretter fortsetter ting å skje på rekke og rad. Finn ut hva ved å laste ned programblad for våren her og sommeren her.

I Østfoldmuseene vil det utover året skje ting i Moss og i Halden. De arrangementene som skjer i Østfoldmuseene vil dessuten bli lagt ut i vår Hva skjer?-kalender. Videre kommer om noen uker et nytt nettsted om den aktuelle perioden i 1710-årene.

Bak det felles programmet står prosjektet 1718 – kriget menneskene skuddet hvor Armemuseum, Bohusläns museum, Jamtli og Karolinska förbundet i Sverige sammen med Forsvarets museer og Østfoldmuseene samarbeider om å fortelle historien om de siste årene i den store nordiske krig. Vi har fra før fortalt om planleggingen av dette prosjektet med møter i Halden og om Østfoldmuseene på tur til Tyskland og Stockholm.

Det skjer mye rundt 300-årsmarkeringen av svenskenes angrep mot Norge i 1716.
Det første programbladet dekker arrangementer der tar sted om våren.