Angrepet på Halden i 1716 ifølge kunstner J. J. Tychbein.

Støtte realiserer ideer i Halden

Svenskene kom og byen ble brent. Det er i år 300 år siden byens borgere i 1716 valgte å sette fyr på egen by for å få vekk Karl 12. og soldatene hans. Dette vil bli fortalt utover sommeren i film, utstilling på bybroen og byvandring med historiske tablåer i begynnelsen av juli. Innsatsene har nå fått støtte av Sparebankstiftelsen i Halden.

Satsingen Byen brenner er et samarbeidprosjekt mellom Fredrikhald Borgervæpning og Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger. En flott innvilgning fra Sparebankstiftelsen i Halden legger til rette for god formidling: Stiftelsen har innvilget 100 000 kroner for å få se prosjektet realisert.

– For oss er det flott å kunne være med på et prosjekt som belyser byens og festningens historie på en dramatisert måte som vi tror mange vil ha glede av å være med på. Vi har jo i tillegg nettopp feiret byens 350 års jubileum som også vi var tydelig delaktig i med støtte til en rekke arrangementer og hendelser knyttet til Haldens historie, sier Kjell Hagen fra Sparebankstiftelsen Halden om at stiftelsen gir støtte til Byen brenner.

Ved siden av Sparebankstiftelsen har kulturetaten i Halden kommune innvilget kroner 30 000 for prosjektet.

Utstillingen ved Halden historiske Samlinger vil ta seg av å fortelle om Halden i 1716 og dette med byer som blir ødelagt i krig. Historien vil bli fortalt på bybroen og utstillingen vil bli åpnet 3. Juli når Fredrikshalds Borgervæpning holder en dramatisert byvandring for å fortelle historien hvor den tok sted.

«Mye historie i gatene»

– Vi har mye historie å fortelle i denne byen. Den ligger i gatene og vi gleder oss å løfte den opp og vise den frem, sier Torbjørn Østby fra Fredrikshald Borgervæpning.

Den dramatiserte byvandringen vises søndag 3. og mandag 4. Juli. Det svenske angrepet tok sted natt til 4. Juli 1716.

Bybrannen og Haldens borgere er dessuten temaet for en kortfilm som blir lagd av en studentgruppe på Høgskolen i Østfold.

Ved siden av historiefortellingen i  juli gjenskaper Fredriksten Artillerie Compagnie og Fredriksten festning i begynnelsen av juni kampene på Borgerskansen som tok sted timene før bybrannen i juli 1716.

Bybroen i Halden vil bli plassen for en sommerutstilling. Foto: Bodil Andersson, Østfoldmuseene Halden historiske Samlinger