Til helgen braker Smaalensmarken Spesial løs!

Det har vært mye snakk om middelalderen i jubileumsåret. Snakk er bra, men opplevelse er bedre. Til helgen får du et levende innblikk i hvordan bursdagsbarnet Sarpsborg kan ha sett ut for tusen år siden. Velkommen til Borg middelalderdager!

Få en smak av middelalderinspirert mat, hør middelaldermusikk, se middelaldersk håndverk og håndarbeid, og opplev middelaldersk hærkamp!

Inngang koster kr 80,- for både barn og voksne (barn 0-5 år gratis). Familiebillett (2 voksne og 2 barn) kr 280,-  Alle barneaktiviteter inne på området er gratis.

Barna kan blant annet:

• Bygge middelalderbyen Borg i Minecraft i Olavs hall
  • Finne sølvskatten med Borgappen i Olavs hall
  • Gå en middelalderløype i friluftsmuseet
  • Kjenne på tunge sverd og skjold hos krigerne i Vikverirs leir
  • Prøve slindring og brikkevev hos Kongshirden 1308
  • Leke arkeolog i utgravingshaugen
  • Lage hoppetau og veve hos Sarpsborg husflidslag
  • Male våpenskjold i tre og lage kirkevinduer i papp
  • Møte dyrene i Barnas gård

Museet får besøk av to historiske grupper, som viser ulike sider ved livet i middelalderen, i det som kalles historisk levendegjøring. Gruppen Vikverir viser middelaldersk kampteknikk «hærkamp», og har spesialisert seg på perioden 1035 – 1100, som er akkurat i Borgs spede barndom. De har også åpen leir som du kan besøke.

I Olavskapellet flytter Kongshirden 1308 inn. De representerer en annen del av den norske middelalderhistorien, og formidler håndverk, håndarbeid, mattradisjoner og middelalderhistorie generelt, og perioden på slutten av 1200-tallet og begynnelsen av 1300-tallet spesielt. De slår gjerne av en prat med deg!

Kokkenes Mesterlaug Østfold stiller med middelalderinspirert mat, servert på moderne vis. Laugsmedlemmene har studert kokebøker fra 1400- og 1500-tallet og laget en meny som kan friste også moderne ganer, men med middelaldersk tvist.

Det blir underholdning, musikk spilt av etter eget utsagn «Medeltidens snyggaste pojk-band», svenske Patrask, som er å se på middelalderfestivaler i hele Norden, og som har sagt ja til å gjeste oss i Borg.

I tillegg kan du oppleve vår splitter nye jubileumsutstilling i Olavs hall. Der er det også mye å lære om middelalderen! Velkommen til et lite stykke levende middelalderhistorie, midt i Sarpsborg.

Lørdag 3. september
11.00 Smaalensmarken åpner. Billettsalg og inngang ved hovedporten.
11.30 Middelalderbandet Patrask spiller på museumstorget
12.00 Intro til middelalder-Borg + storskjermvisning av helt ny 3D-animasjon av middelalderbyen i Olavs hall.
12.30 Kampshow med Vikverir i ruinparken
13.00 Intro til middelalder-Borg + storskjermvisning av helt ny 3D-animasjon av middelalderbyen i Olavs hall.
13.00 Eventyrstund med Sarpsborg bibliotek i Husmannsstua
13.30 Testkutting med Kongshirden 1308 i ruinparken (skarpe sverd mot rustning og griselår)
14.00 Patrask spiller i St. Nikolas kirkeruin
14.00 Eventyrstund med Sarpsborg bibliotek i Husmannsstua
14.30 Kampshow med Vikverir i ruinparken
14.30 Intro til middelalder-Borg + storskjermvisning av helt ny 3D-animasjon av middelalderbyen i Olavs hall.
15.00 Draktfremvisning med Kongshirden 1308 i Olavskapellet
15.30 Patrask spiller fra 1. etasje i Tårnet.
16.00 Smaalensmarken stenger

Søndag 4. september

11.00 Smaalensmarken åpner. Billettsalg og inngang ved hovedporten.
11.00 Bunadsparade fra hovedporten og folkedans i ruinparken ved Bondeungdomslaget i Sarpsborg 12.00 Middelalderbandet Patrask spiller på museumstorget
12.30 Kampshow med Vikverir i ruinparken
14.00 Patrask spiller i St. Nikolas kirkeruin
14.30 Kampshow med Vikverir i ruinparken
15.00 Draktfremvisning med Kongshirden 1308 i Olavskapellet
15.30 Patrask spiller fra 1. etasje i Tårnet.
16.00 Smaalensmarken stenger

Du kan også se utstilling med Sarpsborg Quiltelag i Snekkenes, hilse på Sarpsborg husflidslag på Østfoldtunet og se hvordan pilfletterne fra Kurvboden lager sine flotte kurver, kjøpe drops i den gamle handelsboden i Aarslandstua og ikke minst spise deilig middelaldermat i Wegnerbrakka.

Velkommen!