Utsikt fra tårnet til Olavs hall sett mot nordøst. Foto: Trond Westby

Utsikt til fortid og fremtid

Mange har nok fått med seg at et nytt signalbygg reiser seg på Borgarsyssel Museum, og kanskje enda flere har sett det tilhørende tårnet som setter museet på kartet fra flere kilometers avstand.

Det 32 meter høye tårnet bygges i betong og er nå ferdig støpt. De siste meterne av tårnet ble støpt i slutten av april og i disse dager bygges trappen i stål som skal gå i en spiral utenpå tårnet. Tårnet vårt må selvfølgelig ha heis, og arbeidet med den skal også påbegynnes nå i mai. Utsiktspunktet blir på litt under 30 meter.

Tårnet blir en del av det nye formidlingsbygget Olavs hall som åpner 29. juli 2016. Fra toppen av tårnet gir vi deg en fantastisk utsikt, samtidig som vi på sikt vil formidle Sarpsborg og Østfolds historie. Utsikten fra tårnet gir oss en gyllen anledning til å formidle historien til vårt flate, men rike jordbruks- og kulturlandskap. Fossen, raet, elva, åsene, ruinparken, byen, industrien og ikke minst alle våre kirker som ligger på rekke og rad, bare venter på å få fortelle sin historie. Vi liker å tenke at vi herfra ser tilbake til fortiden og helt inn i fremtiden!