Verket 20. Foto: Espen A. Nordenhaug

FRA MOSS JERNVERK TIL PETERSON MOSS – En utstilling om dagligliv, arbeid og industri

I den gamle arbeiderboligen kan du oppleve tidsreisen FRA MOSS JERNVERK TIL PETERSON MOSS og få innføring i dagligliv, arbeidet og industrien gjennom 300 år.

I dag er røyken fra pipene borte, området har fått navnet Verket Moss, og det blir lagt planer for en ny bydel. Utstillingen i Verket 20 åpnet 14. august og er Moss by- og industrimuseums bidrag til Grunnlovsjubileet 2014 og bygger på innsamling, dokumentasjon og forskning på dagliglivet, arbeidet og industrien nord for Mossefossen. Museet har intervjuet tidligere ansatte på Peterson Moss og beboere på Verket, produsert tre nye filmer, digitalisert eldre fotografier og viser gjenstander fra egen samling, fra privatpersoner og Höegh Eiendom. Vi håper publikum i alle aldre får glede av et besøk i vår moderne utstilling i den gamle arbeiderboligen Verket 20. Verket 20 er åpent for publikum søndager fra kl. 12 til 15. I skolenes sommerferie er Verket åpent hver dag. For omvisninger utenom åpningstiden, ta kontakt med oss på telefon 69 11 56 50.

Utstillingens sponsorer er Sparebankstiftelsen Østfold Akershus, Morsa 1833, Mossefossens Venner, Moss kommune, Stiftelsen for industrihistorisk bevarelse i Mossedistriktet, Stiftelsen Østfoldmuseene og Østfold fylkeskommune.