Langåpent logo

«Langåpent» – en utstilling på Fredrikstad Museum

Fra Brødrene Melby.

Utstillingen ble åpnet 26. mars 2015 og ble tatt ned september 2016. Den har vært tilgjengelig på Fredrikstad Museum, Tøihuset, Gamlebyen.

I utstillingen «Langåpent» ga vi et historisk tilbakeblikk på tidlige klesforretninger i Fredrikstad Sentrum. Vi så på overgangen fra skreddersøm til masseproduserte varer, og hva dette har hatt å si for bedriftene, for kundene og for byen. Vi satte søkelys på en del dagsaktuelle problemstillinger knyttet til tekstilindustrien. Dårlige arbeidsvilkår og svært lave lønninger er en del av industriens bakside, men også et økende forbruk som fører til miljøbelastninger. Og i lys av den dagsaktuelle veskedebatt – hva er prisen av en logo?

I en del av utstillingen fokuserte vi også på det tidsaktuelle temaet redesign, og Kristin Halkjelsvik fra Makeløs, viste sine unike redesignede kreasjoner. «Langåpent» ble laget i samarbeid med Fredrikstad Museums Venner.

Spørsmål om utstillingen kan stilles til Irene Almkvist Ellefsen på epost ireell@arkiv2.ostfoldmuseene.no. Telefon Østfoldmuseenes Sentralbord: 69115650